Cargo sa privatizovať nebude, hľadá sa strategický investor

BRATISLAVA 3. mája (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. môže získať strategického partnera napriek výmene vlády.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek si vstup investora do Carga vie predstaviť, vylučuje však jeho privatizáciu, podobne ako v prípade bratislavského letiska.

Ministerstvo dopravy chce zároveň dokončiť tender na poradcu pre výber partnera štátneho železničného nákladného dopravcu.

Verejnú súťaž na poradenské služby začalo ministerstvo ešte pod vedením Jána Figeľa s tým, že investor pre Cargo mal byť známy v lete tohto roka a získal by v ňom najmenej 66 % akcií. „Budeme pokračovať v tejto súťaži. Nebránime sa vstupu veľkého strategického partnera. Opäť platí, že nie privatizácia, ale strategický partner môže byť pre Cargo prínosom,“ povedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA.

Vyberie sa poradca

Vzhľadom na logistické rozloženie je podľa neho zaujímavá dlhšia preprava a efektívnosť sa dosahuje až po určitej vzdialenosti. „Takže budeme pokračovať v súťaži, ako je rozbehnutá a opäť sa vyberie poradca,“ dodal minister.

V súťaži na výber poradcu pre Cargo za predpokladanú cenu 2 mil. eur dostal rezort dopravy dvanásť ponúk. Najnižšiu cenu podľa neoficiálnych informácií mala predložiť spoločnosť PricewaterhouseCoopers. Poradenstvo pre finančné služby by malo trvať 18 mesiacov a pre právne služby 22 mesiacov.

Smer podľa KDH otáča postoj ku Cargu a mení svoje vyhlásenie spred volieb. „Pred voľbami odmietal akékoľvek strategické partnerstvo, dnes už o ňom otvorene hovorí. Malo by sa však rozhodnúť v transparentnej verejnej súťaži, nie politicky. Rozhodovať by sa ale nemalo iba na základe sumy, akú Slovensko dostane, ale najmä na základe celkovej dlhodobej výhodnosti takéhoto vzťahu,“ uviedol pre agentúru SITA predseda KDH a exminister dopravy Ján Figeľ.

Premiér Fico chce spoločný podnik

Partnerstvo musí podľa neho zabezpečiť ďalší rozvoj prepravy tovarov a rast výkonov slovenského Carga. „Firmu sme zachránili pred bankrotom a má dnes dobré hospodárske výsledky. Rozumné partnerstvo by prinieslo potrebné investície, zachovanie zamestnanosti, ale aj lepšie ohodnotenie pre slovenských železničiarov,“ dodal Figeľ.

V čase ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), ktorý viedol rezort počas prvej vlády Roberta Fica v rokoch 2006 až 2010, sa hovorilo o možnosti vytvorenia spoločného podniku českého a slovenského Carga.

Túto možnosť nedávno spomenul aj Fico počas návštevy Českej republiky. „Spoločný podnik by teoreticky mohol tiež pripadať do úvahy, ale uvidíme, ktorá alternatíva sa bude javiť lepšia. Nebránim sa ničomu, čo by Cargu mohlo pomôcť,“ tvrdí minister dopravy.

Popri českom Cargu predbežne prejavili záujem o slovenské Cargo aj Ruské železnice, čo môže súvisieť s prípravou projektu predĺženia širokorozchodnej trate cez Slovensko. „Môže to zapadať do ich strategických plánov,“ predpokladá Počiatek.

Podporí výstavbu širokorozchodnej trate

Minister dopravy by podporil výstavbu širokorozchodnej trate, ak to bude pre Slovensko výhodné.

„Uskutoční sa detailnejšia analýza, ktorá odpovie na množstvo otázok. Najväčší otáznik je, kto to bude financovať,“ povedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA.

Šéf rezortu dopravy si vie predstaviť model, že to bude pre Slovensko výhodné, čo sa podľa neho ľahko vyhodnotí. V takom prípade sa širokorozchodnej trati nebude vôbec brániť.

„Téma širokorozchodnej trate je akosi zakliata. Všetci sa tvária, že je to niečo nechcené a zlé, pričom neviem, prečo sa na to tak pozerajú,“ uviedol Počiatek.

Vláda vo svojom programe podporuje projekt širokorozchodnej trate s podmienkou, že bude výhodný pre Slovensko. Minister dopravy pripúšťa aj možnosť, že namiesto výstavby širokorozchodnej trate cez krajinu by sa postavil len terminál v Haniske pri Košiciach, kde železnica z východu so širším rozchodom končí.

„Aj toto môže byť riešenie. Dnes niekto vylučuje z celej koncepcie niečo, čo ani nevie, čo to je. Nikto teraz nemá jasnú predstavu o tom a nevie povedať, čo to presne bude v detailoch. Keď budú nové detaily známe, vyhodnotíme ich,“ tvrdí Počiatek. Na Slovensku je podľa ministra dopravy dostatok odborníkov, ktorí zistia, akým spôsobom bude tento projekt v kolízii s nákladnou železničnou dopravou, a čo to prinesie. „Možno efekt prínosu bude väčší ako úbytok prepravy. Nikto na to nevie odpovedať, pretože zatiaľ nevie, o čom hovorí,“ dodal Počiatek pre agentúru SITA.

Pri súčasnej nízkej intenzite nákladnej železničnej dopravy na Slovensku nie je podľa KDH širokorozchodná železnica potrebná. „Pre prípadné predlžovanie širokorozchodnej trate je nevyhnutné, aby prišlo k rastu cargo prepravy na Slovensku. Teda, aby mal takýto vážny infraštruktúrny projekt svoje ekonomické opodstatnenie a návratnosť,“ uviedol ešte skôr hovorca KDH Matej Kováč pre agentúru SITA. Odvolal sa pritom na rozhovory so zástupcami Ruských železníc, keď KDH malo na starosti rezort dopravy.

Kliknutím na akýkoľvek link/funkcionalitu kdekoľvek na tejto webovej stránke nám dávate Váš výslovný a automatický súhlas s používaním cookies na uloženie informácií vrátane prvého cookie, ktorý bol vytvorený pri otvorení tejto webovej stránky a rovnako vyslovujete súhlas s podmienkami použitia stránok poistenie.sk. Viac informácií...