Cargo vlani prehĺbilo svoju stratu podľa plánov

21.2.2013

BRATISLAVA 21. februára (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. hospodárila v minulom roku po druhej predbežnej uzávierke celkovo so stratou 23,957 mil. eur.

Agentúru SITA o tom informoval hovorca spoločnosti Martin Halanda s tým, že je to zatiaľ neauditovaný výsledok. Štátny železničný nákladný dopravca vlani plánoval stratu 24,2 mil. eur. Vlaňajšia strata spoločnosti sa medziročne výrazne prehĺbila, keďže v roku 2011 sa zmiernila na 331 tis. eur zo 122,64 mil. eur v roku 2010.

Prevádzkové výnosy spoločnosti vlani dosiahli 320,39 mil. eur a prevádzkové náklady 265,66 mil. eur, takže pozitívny prevádzkový výsledok dosiahol 54,73 mil. eur. Za použitie železničnej dopravnej cesty Cargo zaplatilo Železniciam Slovenskej republiky 44,14 mil. eur. Cargo v roku 2012 prepravilo spolu 35,3 mil. ton tovarov, čo je medziročne menej o 5,9 %, resp. o 2,2 mil. ton. Na dovoz pripadlo 14,74 mil. ton, vývoz 8,06 mil. ton, vnútroštátnu prepravu 4,21 mil. ton a na tranzit 8,28 mil. ton.

„Cargo predpokladá v tomto roku zachovanie objemu prepravy približne na úrovni z roku 2012. Zatiaľ však valné zhromaždenie, teda ministerstvo dopravy ako 100-percentný akcionár, neschválilo podnikateľský plán na rok 2013, je preto predčasné hovoriť o ďalších detailoch,“ dodal Halanda.

Nákladný vlakový prepravca očakáva, že do konca tohto roka ukončí pracovný pomer s plánovaným počtom šesťsto zamestnancov v súlade s nahláseným hromadným prepúšťaním.

„Optimalizácia počtu zamestnancov spoločnosti a ich prispôsobenie prepravným výkonom neustále pokračuje a je to postupný proces. Optimalizácia sa dotýka všetkých zložiek od administratívy až po prevádzku,“ uviedol Halanda. Koncom minulého roka malo Cargo 6 822 zamestnancov a ich počet sa medziročne znížil o 1 232, teda o 15,3 %. V závere roku 2011 spoločnosť ešte zamestnávala 8 054 ľudí. Od konca vlaňajška do začiatku februára ubudlo ďalších 44 pracovníkov, ich stav sa tak znížil na 6 778.

Cargo nepredpokladá, že v prípade odchodu amerických majiteľov z U.S. Steel Košice by sa okamžite znížil objem prepravy pre túto spoločnosť. Na výkonoch Carga sa táto preprava podieľa tretinou. „Naša spoločnosť by sa, samozrejme, novej situácii musela prispôsobiť. Je však veľmi predčasné prezentovať konkrétne kroky, keďže zatiaľ nevieme, či sa vôbec U.S. Steel Košice predá, kto bude prípadne nový vlastník, aký objem a druh výroby v Košiciach zachová a ako rýchlo zmeny urobí,“ dodal Halanda.

Pre U.S. Steel vlani Cargo prepravilo 11,83 mil. ton tovaru, čo z celkových výkonov 35,3 mil. ton predstavuje 33,5 %. Tržby Carga z prepravy pre U.S. Steel dosiahli 83,85 mil. eur, čiže 30,3 % z jeho celkových prepravných tržieb. Ďalšie tržby od oceliarne za pobyty a používanie vozňov oproti tržbám z prepravy boli minimálne.

„Ak by sme nepreviezli ani tonu, znamenalo by to výpadok tržieb minimálne 83,8 mil. eur a ďalších tržieb za používanie a pobyty vozňov. Na dopravnej ceste by sme ušetrili okolo 15 mil. eur, na elektrine, nafte 15 mil. eur a náklady za zahraničné úseky 8,7 mil. eur,“ vypočítal Halanda. Popri výpadku tržieb by úspora na nákladoch dosiahla 38,7 mil. eur. Keby Cargo podľa neho hneď nenastavilo prevádzku firmy na prepravu 24 mil. ton, čiže bez výkonov pre U.S. Steel, a neznížilo fixné náklady na ľudí a prenájmy, čistá strata z výpadku tržieb by bola okolo 45 mil. eur.

Táto webová stránka potrebuje pre svoje riadne fungovanie určité súbory cookies. Tieto súbory cookies sú pre jej fungovanie technicky nevyhnutné. V prípade Vášho udelenia povolenia, súhlasíte s používaním súborov cookies (všetkých súborov cookies alebo len súborov cookies technicky nevyhnutných). Možnosti nastavenia súborov cookies, ktoré si môžete prispôsobiť, ako aj bližšie informácie o súboroch cookies, ktoré prevádzkovateľ tejto webovej stránky využíva, nájdete na Viac informácií o cookies a prispôsobení výberu.