Doprastav sa ocitol vlani prvýkrat po 18 rokoch v strate

BRATISLAVA 1. júna (WEBNOVINY) – Jedna z najväčších domácich stavebných spoločností Doprastav, a.s. so sídlom v Bratislave sa vlani prepadla do straty po prvý raz od svojho založenia pred vyše 18 rokmi.

Výšku straty firma nezverejnila s tým, že minulý rok patril medzi najťažšie a najzložitejšie v jej histórii.

Skupina Doprastav podľa konsolidovaných údajov, zverejnených v Obchodnom vestníku, vykázala za minulý rok po zdanení stratu 18,47 mil. eur.

Doprastav dosiahol vlani individuálne celkové tržby vo výške 262,51 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 13,4 %.

Hodnota stavebných prác, ktoré spoločnosť realizovala v roku 2011, predstavovala celkom 251,2 mil. eur. Práce vykonané v zahraničí mali objem 164,81 mil. eur, čo je zo všetkých prác 65,6 %.

Viac práce v zahraničí ako doma

„Rok 2011 bol pre Doprastav špecifický aj v tom, že sme prvýkrát dosiahli vyššie stavebné výkony v zahraničí ako na domácom trhu, a to hneď dvojnásobne,“ uviedla spoločnosť pre agentúru SITA.

Samotný Doprastav zarobil v roku 2008 ešte takmer 9 mil. eur pri tržbách okolo 378 mil. eur. V roku 2009 čistý zisk stúpol na 12,7 mil. eur, hoci tržby klesli na necelých 353 mil. eur. V roku 2010 sa zdanený zisk už prepadol na 1,9 mil. eur a tržby na 303,25 mil. eur. Vlaňajší záporný hospodársky výsledok spoločnosti zapríčinili najmä zvýšené náklady prác v Poľsku.

„Na domácom trhu bol všeobecný nedostatok zákaziek a z pohľadu zamerania a vybavenia firmy tiež ich nevhodná štruktúra. Chýbajúce veľké infraštruktúrne projekty nahradilo množstvo malých zákaziek za extrémne nízke ceny. Výsledok Doprastavu v roku 2011 však ovplyvnili hlavne zákazky, ktoré realizujeme v Poľsku,“ informoval Doprastav agentúru SITA.

Počas minulého obdobia sa na viacerých poľských stavbách podľa firmy výrazne zvýšili náklady, súvisiace s chybami v projektovej dokumentácii investora a nepripravenosťou stavieb na jeho strane. „Na tieto nedostatky sme uplatnili opodstatnené nároky vo výške viac ako 25 mil. eur, ktoré sme si však podľa platných účtovných zásad nemohli v roku 2011 započítať do výkonov, keďže rokovania s investorom neboli ukončené,“ dodal Doprastav. Na základe skúsenosti z minulosti je spoločnosť presvedčená, že veľká časť nárokov bude v budúcnosti uznaná a premietne sa do jej budúceho zisku.

Z Doprastavu musela odísť polovica pracovníkov

Pre pokles zákaziek a tržieb začal Doprastav hromadne prepúšťať ešte v máji 2010. Za dva roky uvoľnil 1460 pracovníkov, čiže takmer polovicu ich pôvodného stavu 3025. Vlani spoločnosť zamestnávala priemerne 1853 pracovníkov vrátane zahraničných zložiek. V porovnaní s rokom 2010, keď mala 2880 zamestnancov, sa ich počet znížil o 1027 alebo o 35,7 %. V súčasnosti firma zamestnáva 1565 pracovníkov, čo je oproti vlaňajšku menej o 288 alebo o 15,5 %.

Spoločnosť Doprastav, a.s.

Spoločnosť Doprastav, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od 27. decembra 1993, eviduje základné imanie 34,282 mil. eur. Zaoberá sa výstavbou ciest a diaľnic, mostov, vodohospodárskych diel a ekologických stavieb, ostatných diel inžinierskeho staviteľstva či pozemným staviteľstvom. Spoločnosť je od roku 2001 súčasťou nadnárodnej skupiny DDM Group. Dcérskymi firmami Doprastavu sú PK Doprastav, a.s. Žilina, GEOstatik a.s. Žilina, Doprastav RO, s.r.l. Bukurešť, Doprastav Development, a.s. Bratislava, Doprastav Services, s.r.o. Bratislava, Doprastav Polska sp. z o.o. a Doprastav Asfalt, a.s. Banská Bystrica.V zahraničí Doprastav realizoval vlani päť stavieb v Poľsku, dve v Maďarsku, jednu v Azerbajdžane a podieľal sa aj na mnohých stavbách v Českej republike. V Poľsku ide o diaľničné stavby A1 Gliwice, Sošnica – Maciejów, A4 Szarów – Brzesko, A4 Rzeszów – Jaroslaw, A1 Strykow – uzol Tuszyn a rýchlostnú cestu S69 Bielsko Biala – Źywiec – Zwardoń. V Maďarsku firma odovzdala do prevádzky stavbu úseku diaľnice M43 Szeged – Makó a začala práce na prestavbe železničnej trate Budapešť Kelenfőld – Tárnok.

Na Slovensku Doprastav spolu so Strabagom vlani v auguste odovzdali stavbu križovatky Stupava juh na diaľnici D2 a v novembri ako líder združenia ukončil práce na modernizácii železničnej trate Žilina – Krásno nad Kysucou. Spoločnosť zároveň pokračovala v rozostavaných stavbách, napríklad na druhom profile D1 Jablonov – Studenec a pri modernizácii železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce. K najvýznamnejším zákazkám, ktoré vlani Doprastav získal, patria výstavba úseku D1 Fričovce – Svinia, pruhu pre pomalé vozidlá na ceste I. triedy pri Dolnom Kubíne a cyklomostu Devínska Nová Ves – Schlosshof.

Kliknutím na akýkoľvek link/funkcionalitu kdekoľvek na tejto webovej stránke nám dávate Váš výslovný a automatický súhlas s používaním cookies na uloženie informácií vrátane prvého cookie, ktorý bol vytvorený pri otvorení tejto webovej stránky a rovnako vyslovujete súhlas s podmienkami použitia stránok poistenie.sk. Viac informácií...