Ján Počiatek v doprave neurobil nič podstatné, tvrdí Figeľ

13.2.2013

BRATISLAVA 13. februára (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Počiatek za necelý rok v tomto rezorte podľa predsedu KDH Jána Figeľa neurobil nič podstatné. Počiatkov predchodca tvrdí, že prezentované výsledky ministerstva dopravy skôr hovoria kriticky o stave vecí a „o maľovaní analýz a plánov do budúcnosti“.

„Za rok činností sú dôležité už výsledky, nielen zámery a už vôbec nie predchádzajúce sľuby. Ak by boli výsledky, tak sa nimi určite Robert Fico a Ján Počiatek pochvália,“ povedal v stredu na brífingu Figeľ.

Exminister dopravy kritizoval Počiatka za zrušenie projektov na modernizáciu ciest I. triedy v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom samosprávnom kraji. Podľa Figeľa to bol najväčší projekt v dejinách Slovenska na obnovu a modernizáciu 570 kilometrov „jednotiek“ po celej krajine.

Líder kresťanských demokratov pripomenul, že stále nie je rozhodnuté o viacerých dôležitých diaľničných tendroch, napríklad na výstavbu úsekov D1 pri Žiline s tunelom Višňové a pri Ružomberku, ako aj D3 na Kysuciach. Upozornil, že zákazku na výstavbu D1 Hubová – Ivachnová má napokon získať štvrtý uchádzač v poradí (ide o združenie s Váhostavom – SK, a.s. a OHL ŽS, a.s.).

Ak Slovensko nezaberie, trať pôjde na Budapešť

„Zrušil už po vyhodnotení výsledkov súťaž na výstavbu bratislavskej Filiálky,“ vyčíta Počiatkovi Figeľ.

Plánovaná podzemná stanica podľa neho mala byť súčasťou medzinárodného koridoru Paríž – Stuttgat – Viedeň – Bratislava. „Ak Slovensko v tomto nezaberie, trať pôjde, ale mimo nás, skôr na Budapešť než na Bratislavu,“ dodal Figeľ.

Uzavretiu tendrov a začatiu výstavby úsekov D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a Hubová – Ivachnová bráni podávanie námietok uchádzačov a zdĺhavé rozhodovanie o nich na Úrade pre verejné obstarávanie.

Zastavenie projektu Filiálka vlani na jeseň Počiatek zdôvodnil tým, že štúdia realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava, ktorú vypracovali nezávislí experti na požiadanie Európskej komisie a technických expertov Európskej únie, neodporučila projekt v navrhnutej podobe z ekonomických a technických dôvodov. A z tých istých príčin sa nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená trať od Filiálky do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Dobrou správou je vytriezvenie z projektov PPP

Zrýchlená novela verejného obstarávania podľa predsedu KDH bude slúžiť tomu, aby sa v tendroch dalo vyberať tak, ako to vyhovuje vyberajúcim. „Na takúto politiku doplácajú nielen vodiči, doprava, ekonomika, stavbári, ale aj obyvatelia. A už či nezamestnanosť, pokles ekonomiky a nárast štátneho dlhu sú výsledkom aj takejto nekompetentnej alebo nezodpovednej politiky, resp. nečinnosti v jednom z najväčších hospodárskych rezortov,“ dodal Figeľ.

Za dobrú správu šéf KDH označil to, že nielen Počiatek, ale aj Fico už vytriezveli z PPP projektov. „Za celý rok ich nepresadzujú, pretože nie sú na to ani kapacity a zrejme ani dôvera, aby takéto projekty na Slovensku sa znovu rozbiehali,“ myslí si Figeľ.

Táto webová stránka potrebuje pre svoje riadne fungovanie určité súbory cookies. Tieto súbory cookies sú pre jej fungovanie technicky nevyhnutné. V prípade Vášho udelenia povolenia, súhlasíte s používaním súborov cookies (všetkých súborov cookies alebo len súborov cookies technicky nevyhnutných). Možnosti nastavenia súborov cookies, ktoré si môžete prispôsobiť, ako aj bližšie informácie o súboroch cookies, ktoré prevádzkovateľ tejto webovej stránky využíva, nájdete na Viac informácií o cookies a prispôsobení výberu.