Odborári z Košíc ostávajú v štrajkovej pohotovosti

2.4.2012

KOŠICE 2. apríla (WEBNOVINY) – Odborári z Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) trvajú na tom, že súčasťou kolektívneho vyjednávania majú byť organizácia pracovného času vodičov – rozvrhy práce a služobné cestovné poriadky, podľa ktorých sú vodiči zaraďovaní do služieb, s čím ale vedenie dopravného podniku nesúhlasí.

K dohode nedospeli ani po pondelkovom stretnutí na košickom magistráte s predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom DPMK Zdenkom Schramlom za účasti primátora Richarda Rašiho.

Ako uviedol po skončení stretnutia predseda jednej z dvoch odborových organizácií fungujúcich v DPMK Vladislav Stankovič, na tejto požiadavke trvajú a ostávajú v štrajkovej pohotovosti, pričom nové rozvrhy platia od prvého apríla. Problémom podľa neho je, že celý systém zadeľovania treba urobiť tak, aby vodič mal počas celého referenčného obdobia jasno a mal naplnený rozvrh až na úroveň výšky stanoveného pracovného času, do výšky jeho úväzku.

„To sa však nedeje a zamestnávateľ chce, aby bol vodič kedykoľvek k dispozícii a mohol s nimi manipulovať. Vodiči si však potrebujú zadeliť svoj čas, aby vedeli kedy, budú doma s rodinou a nie aby boli sústavne k dispozícii zamestnávateľovi,“ dodal.

„Pre nás je problémom, že zamestnávateľ znova vydáva rozvrhy bez dohody s odbormi aj v rámci kolektívneho vyjednávania. To sa malo riešiť dnes na základe stanoviska, ktoré mal primátorovi pripraviť nezávislý odborník, no my s ním nemôžeme byť spokojní, lebo nebolo podložené právnymi argumentmi,“ povedal Stankovič.

Odborári sú presvedčení, že zamestnávateľ to dlhodobo obchádza a podľa zákona to musí prerokovať s odbormi. Podľa neho počkajú na vyjadrenie nezávislého odborníka, či táto otázka patrí do kolektívnej zmluvy. „Musíme počkať, lebo predseda predstavenstva DPMK dnes predložil istý návrh a rovnako aj primátor navrhol uskutočniť ešte jedno stretnutie,“ dodal Stankovič.

„Myslím si, že vzniknutá situácia má riešenie. Treba však schladiť hlavy na oboch stranách a hľadať kompromis, pretože vyjednávanie je vždy o kompromise, a nie o tom, že niekto vyhrá, či niekto prehrá. Výsledkom nedohody bude prehra všetkých Košičanov, pretože keď sa nedohodnú a budú hľadať iné formy, doplatí na to iba obyvateľ,“ povedal Raši s tým, že mesto nie je účastníkom kolektívneho vyjednávania.

Primátor pripustil, že je viac riešení. „Jedno riešenie je také, že sa odborári s vedením podniku dohodnú a mestská doprava bude fungovať, alebo je aj riešenie také, že sa nedohodnú a nejaká časť MHD fungovať nebude. Nevravím, aké riešenie bude prijaté, ale tu mestská hromadná doprava fungovať bude,“ odpovedal Raši na otázku novinárov, či v prípade nedohody odborárov s vedením bude košickú mestskú hromadnú dopravu zabezpečovať iný subjekt.

Aj generálny riaditeľ DPMK Schraml potvrdil, že kolektívne vyjednávanie stále pokračuje a verí, že nájdu s odborármi spoločnú reč. Podľa neho predmetom ďalšieho kolektívneho vyjednávania bude aj zaraďovanie vodičov do rizikových skupín, ako aj mzdové požiadavky.

Táto webová stránka potrebuje pre svoje riadne fungovanie určité súbory cookies. Tieto súbory cookies sú pre jej fungovanie technicky nevyhnutné. V prípade Vášho udelenia povolenia, súhlasíte s používaním súborov cookies (všetkých súborov cookies alebo len súborov cookies technicky nevyhnutných). Možnosti nastavenia súborov cookies, ktoré si môžete prispôsobiť, ako aj bližšie informácie o súboroch cookies, ktoré prevádzkovateľ tejto webovej stránky využíva, nájdete na Viac informácií o cookies a prispôsobení výberu.