Odborári z Košíc ostávajú v štrajkovej pohotovosti

KOŠICE 2. apríla (WEBNOVINY) – Odborári z Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) trvajú na tom, že súčasťou kolektívneho vyjednávania majú byť organizácia pracovného času vodičov – rozvrhy práce a služobné cestovné poriadky, podľa ktorých sú vodiči zaraďovaní do služieb, s čím ale vedenie dopravného podniku nesúhlasí.

K dohode nedospeli ani po pondelkovom stretnutí na košickom magistráte s predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom DPMK Zdenkom Schramlom za účasti primátora Richarda Rašiho.

Ako uviedol po skončení stretnutia predseda jednej z dvoch odborových organizácií fungujúcich v DPMK Vladislav Stankovič, na tejto požiadavke trvajú a ostávajú v štrajkovej pohotovosti, pričom nové rozvrhy platia od prvého apríla. Problémom podľa neho je, že celý systém zadeľovania treba urobiť tak, aby vodič mal počas celého referenčného obdobia jasno a mal naplnený rozvrh až na úroveň výšky stanoveného pracovného času, do výšky jeho úväzku.

„To sa však nedeje a zamestnávateľ chce, aby bol vodič kedykoľvek k dispozícii a mohol s nimi manipulovať. Vodiči si však potrebujú zadeliť svoj čas, aby vedeli kedy, budú doma s rodinou a nie aby boli sústavne k dispozícii zamestnávateľovi,“ dodal.

„Pre nás je problémom, že zamestnávateľ znova vydáva rozvrhy bez dohody s odbormi aj v rámci kolektívneho vyjednávania. To sa malo riešiť dnes na základe stanoviska, ktoré mal primátorovi pripraviť nezávislý odborník, no my s ním nemôžeme byť spokojní, lebo nebolo podložené právnymi argumentmi,“ povedal Stankovič.

Odborári sú presvedčení, že zamestnávateľ to dlhodobo obchádza a podľa zákona to musí prerokovať s odbormi. Podľa neho počkajú na vyjadrenie nezávislého odborníka, či táto otázka patrí do kolektívnej zmluvy. „Musíme počkať, lebo predseda predstavenstva DPMK dnes predložil istý návrh a rovnako aj primátor navrhol uskutočniť ešte jedno stretnutie,“ dodal Stankovič.

„Myslím si, že vzniknutá situácia má riešenie. Treba však schladiť hlavy na oboch stranách a hľadať kompromis, pretože vyjednávanie je vždy o kompromise, a nie o tom, že niekto vyhrá, či niekto prehrá. Výsledkom nedohody bude prehra všetkých Košičanov, pretože keď sa nedohodnú a budú hľadať iné formy, doplatí na to iba obyvateľ,“ povedal Raši s tým, že mesto nie je účastníkom kolektívneho vyjednávania.

Primátor pripustil, že je viac riešení. „Jedno riešenie je také, že sa odborári s vedením podniku dohodnú a mestská doprava bude fungovať, alebo je aj riešenie také, že sa nedohodnú a nejaká časť MHD fungovať nebude. Nevravím, aké riešenie bude prijaté, ale tu mestská hromadná doprava fungovať bude,“ odpovedal Raši na otázku novinárov, či v prípade nedohody odborárov s vedením bude košickú mestskú hromadnú dopravu zabezpečovať iný subjekt.

Aj generálny riaditeľ DPMK Schraml potvrdil, že kolektívne vyjednávanie stále pokračuje a verí, že nájdu s odborármi spoločnú reč. Podľa neho predmetom ďalšieho kolektívneho vyjednávania bude aj zaraďovanie vodičov do rizikových skupín, ako aj mzdové požiadavky.

Kliknutím na akýkoľvek link/funkcionalitu kdekoľvek na tejto webovej stránke nám dávate Váš výslovný a automatický súhlas s používaním cookies na uloženie informácií vrátane prvého cookie, ktorý bol vytvorený pri otvorení tejto webovej stránky a rovnako vyslovujete súhlas s podmienkami použitia stránok poistenie.sk. Viac informácií...