Platenie kreditnou kartou je super, dajte si však pozor!

Pred mesiacom som hľadal na internete letenky a na jednom známom slovenskom portáli som sa dostal až na koniec procesu online predaja, uviedol som obligátne údaje o kreditnej karte, vykonal som posledný klik pre potvrdenie transakcie a namiesto ubezpečenia, že všetko prebehlo v poriadku, mi server zdvorilo ukázal chybovú hlášku.

Také veci sa stávajú, mohlo dôjsť ku krátkodobému výpadku servra alebo medzičasom deklarované ceny od leteckej spoločnosti zmenili, prípadne sa letenky vypredali. Ide o jav, ktorý som si súkromne kedysi pomenoval ako "zapchaté drôty". Volal som na infolinku rezervačného portálu, s ktorým som mal z minulosti inak dobré skúsenosti a pani mi ochotne a milo navrhla, aby som poslal údaje o svojej kreditnej karte e-mailom, že ona mi moju požiadavku vybaví.

Zostal som ako obarený. Keď som sa ohradil, že jej postup je v príkrom rozpore so všeobecne známymi bezpečnostnými pravidlami, pokojne sa spýtala: "Prečo by ste s tým mali mať problém, keď som takto v poslednom období vybavila 50 ľudí pred vami?".

Hovoril som to jej šéfovi, ktorý na moje výčitky o porušovaní bezpečnosti vôbec nereagoval, informatik sa snažil nájsť chybu v systéme a viac sa už neozvali. Nakoniec som si "vyklikal" letenky priamo na internetovej stránke leteckej spoločnosti KLM.

V inom prípade som rezervoval ubytovanie v Taliansku, išlo o 4-hviezdičkový hotel na Sicílii. Plány sa mi zmenili, musel som cestu zrušiť, na čo reagoval hotel tak, že mi poslali e-mail, aby som zaplatil stornopoplatok v cene nocľahu za 1 deň. Chceli odo mňa e-mailom údaje z kreditnej karty. Rovnaké porušenie bezpečnostných pravidiel ako v prvom prípade som ignoroval.

Pamätáte sa na skvelú nízkonákladovú leteckú spoločnosť SKY EUROPE, ktorá nás naučila masovo využívať leteckú dopravu? Letel som s nimi veľakrát. Mali nové lietadlá, vysoko profesionálne posádky, ale s majiteľmi a manažmentom nebolo niečo v poriadku (mierne povedané). Všetci sme vedeli, že aerolinky určite skrachujú, len sme nevedeli kedy sa to stane. Za letenky sa dalo platiť v hotovosti, prevodom na účet alebo kreditnou kartou. Zámerne som si vždy vybral platbu kreditkou, čo sa mi aj oplatilo. Keď SKY EUROPE skrachovali, všetci ľudia, ktorí poslali peniaze, sa mohli sťažovať akurát na lampárni, firma bola vytunelovaná, dokonca aj zamestnanci nedostali za vyše pol roka výplatu. Ja som jednoducho podal vo svojej banke reklamáciu a do 2 týždňov mi kartová spoločnosť vrátila peniaze na kreditku.

Na druhej strane sa stretávam s názormi u ľudí, od ktorých by som to nečakal, že by nikdy v živote neplatili kreditnou kartou na internete, lebo je to nebezpečné. V prípade, že vidíte stránku s tzv. SSL protokolom (bezpečnostným certifikátom), nemáte sa čoho obávať. Url adresa začína vždy https:// … , napr. https://online.poistenie.sk. Taký web je preverený certifikačnou autoritou, pričom pri platení kartou ručí za všetko kartová spoločnosť (VISA, MASTERCARD, atď.) a banka musí uznať každú reklamáciu, keď za svoje peniaze nedostanete tovar alebo službu, ak ste už zaplatili. 

Tieto moje skúsenosti a všeobecné pravidlá by som chcel zhrnúť do niekoľkých bodov.

  • Platenie kreditnou kartou je super, výhodou je pohodlie, bezpečnosť a v niektorých bohatých krajinách je kreditka nevyhnutnou súčasťou vašej identity. Bez nej ste niktoš – prakticky nemôžete rezervovať ubytovanie, kúpiť cez internet lístky na športové podujatie alebo na koncert, či akýkoľvek tovar alebo službu – ubytovanie, letenku, atď.
  • Nikdy nenechávajte kreditnú kartu cudzím ľuďom čo i len na pár sekúnd, nespúšťajte ju z očí. Napr. keď platíte v reštaurácii a čašník nemá prenosný POS terminál, chcďte k pokladni a tam zaplaťte, pričom kreditku necháte čašníkovi len na vykonanie operácie, ktorú zrealizuje pod vaším dohľadom.
  • Pri platení na internete sa najskôr presvedčte, či ste na zabezpečenom webe s https protokolom (nie bežné http), vždy čítajte aj všetky obchodné podmienky, napr. keď kupujete letenku, ubytovanie, prenájom auta, zájazd v cestovnej kancelárii, všímajte si stornovacie poplatky. V prípade online poistenia si radšej viackrát skontrolujte všetky parametre, či ste náhodou neurobili preklep. Pri kúpe tovaru – knihy, elektronika, atď., sa zamerajte na prepravné náklady (shipping) a keď kupujete z krajín, nepatriacich do EÚ, rátajte s tým, že budete musieť zaplatiť clo a DPH. Až potom, keď si budete istý(á), že ste všetkému porozumeli, prikročte k plateniu.
  • Nikdy neposielajte údaje o kreditnej karte verejnými nezabezpečenými kanálmi (e-mail, fax, sms) a už vôbec ich neposielajte niekomu, koho nepoznáte. Ani kľúče od svojho bytu alebo bezpečnostnej schránky v banke by ste predsa nepožičali hocikomu. Keď niekto bude od vás požadovať takéto pochybné spôsoby doručenia tohto typu údajov, ukončite s ním komunikáciu a utekajte od neho rýchlo preč.
  • Triviálnou chybou je mať pri platobnej karte v peňaženke papierik s PIN kódom. To je neprijateľné. Keď si PIN neviete zapamätať, napíšte si ho do mobilu, len si musíte zapamätať, pod akým názvom ste si ho uložili. Sú recesisti, ktorí si napíšu PIN na bankomat, z ktorého najčastejšie vyberajú peniaze.
Peter Šimko, autor článku
Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Zobraziť články >