Poslanec Ľubomír Vážny dáva širokorozchodnej trati zelenú

BRATISLAVA 2. apríla (SITA) – Ak bude projekt predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko financovateľný a realizovateľný, podľa znovuzvoleného poslanca Ľubomíra Vážneho zo Smeru-SD je potrebné v ňom pokračovať.

Tvrdí, že teraz sa treba presvedčiť na základe aktuálnych vstupov, či je možné projekt širokorozchodnej trate financovať a realizovať. „My sme svoj záujem zadeklarovali tým, že sme sa do tohto projektu prihlásili,“ uviedol Vážny v pondelok pre agentúru SITA s tým, že minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tento projekt pozastavil.

Líder Smeru a budúci premiér Robert Fico počíta s Vážnym vo svojej druhej vláde na poste vicepremiéra pre veľké dopravné a energetické projekty. Malo by sa tak stať neskôr po zmene kompetenčného zákona.

Bývalý minister dopravy je však presvedčený, že argumenty sú jednoznačne na strane širokorozchodnej železnice. „V prípade začiatku realizácie projektu, nie skôr než o päť rokov, bude generovať postupne až 11 tis. pracovných miest a pri správnom akcente štátu na lepšie využívanie súčasnej železnice bude využívaná viac a perspektívne nepostačujúca. Slovenská republika získa štatút tranzitnej krajiny,“ uviedol ďalej Vážny.

Projekt verejno-súkromného partnerstva

Podľa neho pôjde o projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP), pričom štát sa na ňom nebude priamo finančne podieľať pri výstavbe ani prevádzke trate. „Štát má úlohu zabezpečiť len povoľovacie konania a dať k dispozícií pozemky,“ dodal. Otázky o ekonomickej návratnosti projektu a podmienkach jeho výhodnosti pre Slovensko je podľa Vážneho potrebné ešte zodpovedať.

Pokiaľ ide o zmysel vytvorenia budúceho postu vicepremiéra, ktorý sa bude venovať veľkým projektom, ich príprava a schvaľovanie je v kompetencii rezortov dopravy a hospodárstva. „Záleží to od kompetenčného zákona, ale nemyslím si, že je to funkcia pre funkciu. Veľké investičné projekty potrebujú koordináciu viacerých rezortov,“ tvrdí Vážny.

Na otázku, či vznik novej funkcie, neskomplikuje prípravu týchto projektov, odvetil, že to ešte treba doštylizovať v kompetenčnom zákone. „Mám nejakú predstavu, ale treba to doriešiť. Zmyslom takéhoto postu nie je skomplikovanie, ale urýchlenie,“ uzavrel Vážny.

Pri súčasnej nízkej intenzite nákladnej železničnej dopravy na Slovensku nie je podľa KDH širokorozchodná železnica potrebná. „Aj na základe rozhovorov so zástupcami Ruských železníc si myslíme, že pre prípadné predlžovanie širokorozchodnej trate je nevyhnutné, aby prišlo k rastu cargo prepravy na Slovensku. Teda, aby mal takýto vážny infraštruktúrny projekt svoje ekonomické opodstatnenie a návratnosť,“ uviedol ešte v marci hovorca KDH Matej Kováč pre agentúru SITA.

Terminál v Haniske pri Košiciach

Prípadná výstavba širokorozchodnej trate s finančnou účasťou Slovenska a poskytnutím záruk alebo s akoukoľvek pomocou štátu by podľa bývalého poslanca a poradcu premiérky Ivety Radičovej pre dopravu Ondreja Mateja z SDKÚ-DS bola vlastizradou. Ako najvýhodnejšie riešenie pre Slovensko navrhoval vybudovať v Haniske pri Košiciach, kde končí železnica so širokým rozchodom, taký istý terminál, ako sa plánuje vybudovať vo Viedni.

„V takomto prípade sa staneme lídrom kontajnerovej prekládky medzi Áziou a Európou. Tovar sa bude prekladať na náš rozchod, čím okrem poplatkov za prekládku budeme inkasovať aj poplatok za použitie našich koľajníc,“ uviedol Matej v marci pre agentúru SITA. Zároveň by sme si podľa neho tak udržali aj substrátové prekladisko v Čiernej nad Tisou. „Namiesto straty stoviek pracovných miest v Čiernej nad Tisou vytvoríme tisícky pracovných miest v Košiciach,“ dodal.

Kliknutím na akýkoľvek link/funkcionalitu kdekoľvek na tejto webovej stránke nám dávate Váš výslovný a automatický súhlas s používaním cookies na uloženie informácií vrátane prvého cookie, ktorý bol vytvorený pri otvorení tejto webovej stránky a rovnako vyslovujete súhlas s podmienkami použitia stránok poistenie.sk. Viac informácií...