Únia pre možnú korupciu preveruje štyri železničné projekty

3.7.2012

BRATISLAVA 3. júla (WEBNOVINY) – Európska komisia preveruje štyri projekty Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) pre podozrenie z korupcie a konfliktu záujmov.

Orgány činné v trestnom konaní preto začali vyšetrovanie vo veci spáchania korupčných trestných činov a poškodzovania finančných záujmov Európskeho spoločenstva.

Projekty boli totiž financované z eurofondov. Ministerstvo dopravy v nedávnej odpovedi uistilo Európsku komisiu, že nemá vedomosti o nelegálnych praktikách v uvedených projektoch.

„K tomu, či toto stanovisko bude pre Európsku komisiu postačujúce na to, aby uvoľnila preplácanie priebežných platieb pre projekty železničnej infraštruktúry, alebo bude požadovať ďalšie doplňujúce podklady a vysvetlenia do ukončenia vyšetrovania, sa zatiaľ nevieme vyjadriť. Veríme však, že Brusel našimi argumentmi presvedčíme,“ informoval v utorok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ako pripomenul, Európska komisia v predchádzajúcich mesiacoch vykonala audit na troch zo spomínaných projektov. Ministerstvo tvrdí, že poskytlo všetky požadované podklady, oficiálne závery auditu však zatiaľ nemá k dispozícii.

Modernizácia trate Piešťany – Nové Mesto nad Váhom bola ukončená už v predošlom skrátenom programovom období, modernizácia úseku Žilina – Krásno nad Kysucou a dostavba zriaďovacej stanice Žilina Teplička skončili v terajšom období čerpania eurofondov. Modernizácia trate Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce ešte pokračuje.

Brusel môže chcieť peniaze naspäť

Mieru rizika vrátenia peňazí z eurofondov na uvedené projekty v súčasnosti nie je podľa rezortu dopravy možné odhadnúť.

Európska komisia zatiaľ iba požiadala Slovensko o pozastavenie predkladania priebežných platieb a zároveň požiadala o stanovisko a uistenie, že v ich prípade neprišlo k nelegálnym praktikám.

„O nelegálnych praktikách spomínaných v liste máme len minimum informácií a v tejto vecí už bolo začaté vyšetrovanie odborom boja proti korupcii. V súčasnosti prebiehajú procesné úkony a zhromažďovanie dôkazov a ministerstvo dopravy poskytuje súčinnosť orgánom činným v trestnom konaní,“ uviedol Kóňa.

O tom, či bude mať tento prípad aj finančný dopad a bude treba vrátiť peniaze z eurofondov, je podľa neho predčasné hovoriť. „Musíme počkať na závery vyšetrovania,“ dodal.

Rezort dopravy ďalej informoval, že žiadny z doteraz známych dokumentov doručených z Európskej komisie sa netýkal podozrení z kartelových dohôd stavebných firiem v prípade uvedených železničných projektov.

„Doteraz vykonávané procesné úkony a vyšetrovanie sa dotýkali len nezákonného narábania s odpadmi jedného zo subdodávateľov – zhotoviteľa stavby a podozrení uvádzaných vyššie,“ doplnil Kóňa.

Podozrenie na kartel

Ministerstvo sa k možnému podozreniu z kartelovej dohody pri modernizácii trate Žilina – Krásno nad Kysucou nevie vyjadriť, lebo neeviduje žiadny takýto podnet z Bruselu ani iných kompetentných orgánov na Slovensku.

„Podľa našich informácií sú podozrenia pravdepodobne založené na anonymných listoch, ktoré dostalo v minulosti aj ministerstvo dopravy. Pravdivosť tvrdení sa vyšetrovaním kontrolných orgánov ŽSR a ani útvarov ministerstva zatiaľ nepotvrdila. Tieto anonymné podania boli adresované aj médiám v SR, zamestnancom Železníc SR a viacerým zainteresovaným subjektom,“ dodal Kóňa.

Veľká časť anonymov popisovala budúce konanie osôb na železnici, v stavebných firmách, ale neskôr sa nepotvrdila.

Pravdivosť týchto podozrení v súčasnosti opäť preverujú orgány činné v trestnom konaní. Závery vyšetrovania by mohli byť známe do konca tohto roka.

Táto webová stránka potrebuje pre svoje riadne fungovanie určité súbory cookies. Tieto súbory cookies sú pre jej fungovanie technicky nevyhnutné. V prípade Vášho udelenia povolenia, súhlasíte s používaním súborov cookies (všetkých súborov cookies alebo len súborov cookies technicky nevyhnutných). Možnosti nastavenia súborov cookies, ktoré si môžete prispôsobiť, ako aj bližšie informácie o súboroch cookies, ktoré prevádzkovateľ tejto webovej stránky využíva, nájdete na Viac informácií o cookies a prispôsobení výberu.