Keď čelné sklo kvitne

Najskôr počas jazdy počujete ranu, až sa zľaknete, keď do čelného skla narazí kus kameňa. Buď sa hneď vytvorí diera s veľkou pavučinou alebo najskôr ledva viditeľná malá trhlina, ktorá postupne kvitne. V každom prípade je to nepríjemné, prekáža vám to vo výhľade a môže to byť aj životu nebezpečné.

Za určitých okolností, kým je prasklina malých rozmerov a umiestnená mimo zorného poľa vodiča, dá sa pomerne lacno a rýchlo opraviť – zaliať v špecializovanom servise, aby sa poškodenie ďalej nešírilo. Niektoré poisťovne takú opravu dokonca preplácajú z havarijnej poistky bez uplatnenia spoluúčasti a ani vám nesiahnu na bonus. Po zlikvidovaní takejto poistnej udalosti sa voči vám správajú tak, akoby sa škoda vôbec nestala.

V poslednom čase poisťovne hromadne odmietajú priznávať nároky poškodených za prasknuté čelné sklo následkom odleteného kameňa spod kolesa vozidla pred sebou, poisteného povinným zmluvným poistením zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla (PZP). Argumenty poisťovní sú neoblomné. Opis vzniku škody nevie poškodený presvedčivo preukázať. Obyčajne sa oháňa len súhlasným vyhlásením poisteného škodcu, pričom ten málokedy môže zbadať, že kameň bol vymrštený spod kolesa jeho auta a ešte k tomu presne na mieste a v čase, ktorý uvádza poškodený.

A ja dodávam, o čom sa nehovorí. Je vôbec poistený vodič zodpovedný za kameň na ceste? Čo na ceste robil kameň? Kto je zodpovedný za skaly a výtlky plné štrku? To sú otázky, ktoré by si mali klásť poisťovne, prevádzkovatelia ciest aj účastníci cestnej premávky. Keby bola cesta v dobrom stave a čistá, problém s kameňom rozbíjajúcim sklá je vylúčený. Stav našich ciest je však katastrofálny,  preto približne 1 zo 4 hlásených škôd sa týka prasknutia alebo rozbitia čelného skla. Nečudujme sa poisťovniam, že nechcú z PZP tento typ škôd plniť.

Pritom riešenie prasknutého alebo rozbitého čelného skla „zo zákonnej poistky“ má u nás hlboko zakorenenú tradíciu. Priznajme si, sme národ podvodníkov a zlodejov, za normálne sa považuje, keď poškodený nahovorí kamaráta, čo je ochotný za poldeci a pivo odprisahať, že práve spod kolesa jeho auta vyletela skala ako päsť a dokonala skazu. Kamarát všetko jasne videl, má oči vzadu, len bolo treba dať pozor, aby sa výpovede „škodcu“ a „poškodeného“ zhodovali, najmä v čase a mieste udalosti.

Účastníci nemajú výčitky svedomia, práve naopak. Veď načo si platia PZP? Aspoň niečo z poisťovne vytiahnu späť. Naši hrdinovia väčšinou nemajú ani šajnu o existecii § 223 Trestného zákona, ktorý hovorí o poisťovacom podvode ako o trestnom čine s rizikom väzenia na 1 až 5 rokov. A keby niečo, polícia a súdy aj tak poriadne nefungujú, tak žiadny stres. Ale teraz vážne.

Čelné sklo ako súčasť auta je prirodzene poistené v rámci havarijného poistenia motorového vozidla (kasko), pokiaľ ho má motorista dojednané. Problém je v tom, že obyčajne poistná zmluva kasko obsahuje spoluúčasť, stanovenú v percentách v kombinácii s minimálnou sumou, napr. 5%, najmenej 165 €, ktorá sa pri každej škode odráta od poistného plnenia. Čelné sklo stojí podľa značky a typu auta od 150 € do 500 €, plnenie za výmenu čelného skla by teda bolo buď nulové alebo výrazne krátené o dohodnutú spoluúčasť.

Tejto nepríjemnosti môžete predísť pripoistením čelného skla k havarijnému poisteniu, ktoré už viaceré poisťovne ponúkajú so sníženou spoluúčasťou alebo bez spoluúčasti za prijateľné poistné. Sú na trhu aj možnosti plného kasko poistenia vozidla s nulovou spoluúčasťou.

Niektoré poisťovne dokonca ponúkajú pripoistenie čelného skla k PZP, tento spôsob je vhodný pre staršie vozidlá, ktoré sa už neoplatí havarijne poisťovať alebo o plné kasko držiteľ vozidla jednoducho nemá záujem. No a keby vám ani jeden z predchádzajúcich spôsobov nevyhovoval, môžete si rozbitie čelného skla poistiť samostatne.

Všetko už ďalej závisí od vašej chuti a rozhodnutia vybrať si za primeranú cenu optimálny variant poistnej ochrany čelného skla vášho štvorkolesového miláčika.

Peter Šimko, autor článku
Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Zobraziť články >