Škoda spôsobená odcudzeným vozidlom
Dnes už nie je jednoduché zaregistrovať ukradnuté vozidlo. Ak doveziete vozidlo zo zahraničia, musíte podstúpiť test originality. Skúma sa, okrem iného, či vozidlo nebolo kradnuté alebo či na vozidlo nebola uvalená exekúcia. V minulosti to také prísne nebolo, nehovoriac o rôznych praktikách v iných štátoch EU. Ak dôjde ku škode, spôsobenej odcudzeným vozidlom, poisťovne a garančné fondy jednotlivých členských štátov majú problém s priznaním odškodnenia.
Predstavte si, že ste na dovolenke v zahraničí, kam sa dostanete letecky, požičiate si auto a spôsobíte škodu. Ako vodič vozidla ste za škodu zodpovedný. Poisťovňa zistí, že vozidlo bolo kradnuté a odmietne poskytnúť poistné plnenie z povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu z prevádzky motorového vozidla.
Dňa 6. januára 2016 pani A. T. dobrovoľne nastúpila ako cestujúca do cudzieho motorového vozidla. Vodič počas jazdy v meste Lodi (Taliansko) spôsobil dopravnú nehodu, s následkom ťažkých zranení dvoch cestujúcich, ktorých museli odviezť do nemocnice. Policajné vyšetrovanie odhalilo, že vozidlo bolo odcudzené a naviac vodič bol pozitívne testovaný na kokaín, opiáty a tetrahydrolkanabinol.
Vodič a A. T. boli obvinení ako spolupáchatelia, neskôr bola A. T. oslobodená spod obžaloby, pretože nebola páchateľom trestného činu s odôvodnením, že nemusela a nemohla vedieť, že sa viezla v odcudenom vozidle. Medzitým vodič zomrel.
Dňa 11. februára 2022 podala pani A. T. žalobu na všeobecnom súde v Lodi proti dedičom vodiča motorového vozidla a zároveň voči príslušným orgánom, s cieľom získania odškodného vo výške 233 076 EUR, zvýšeného o úroky.
Taliansky súd inicioval návrh na začatie prejudiciálneho konania, to je také konanie, ktoré vedie k judikátu, čiže rozsudku, ktorým sa budú v budúcnosti riadiť súdy v podobných prípadoch. Aby som to zjednodušil, bola napadnutá priamo európska Smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia tejto zodpovednosti, konkrétne Článok 13 ods. 2, kde je riešený režim náhrady škody.
Rozsudok Súdneho dvora EÚ z 30. apríla 2025 nakoniec obsahuje riešenie otázky dôkazného bremena v prípade dopravnej nehody s účasťou odcudzeného vozidla, kde sa poškodená osoba môže domáhať náhrady škody.
Súd teda rozhodol v prospech poškodenej A. T. Ak by som mohol parafrázovať rozhodnutie súdu ľahšie stráviteľným jazykom, poškodená nie je povinná zisťovať, či vodič šoféruje vozidlo oprávnene a nemusí dokazovať, že nevedela o skutočnosti, že vozidlo bolo odcudzené.
Záver
- Dôkazné bremeno, že poškodená osoba nemá vedomosť o skutočnosti odcudzenia motorového vozidla, nenesie poškodená osoba.
- Ak vnútroštátna judikatúra stanovuje, že dokazovanie vedomosti o odcudzenom vozidle je na poškodenej osobe, toto je v rozpore s právom Európskej únie.
- Rozsudok posilňuje práva poškodených osôb v prípade škody spôsobenej odcudzeným vozidlom, keď nie je možné jednoznačne preukázať vedomosť o tom, že vozidlo bolo odcudzené.
Súd sa priklonil na stranu poškodených. Logicky z toho vyplýva: poškodený nemusí dokazovať, že sa niečo nestalo, čiže nevedel o kradnutom vozidle, ktoré mu spôsobilo škodu.