Ako si zriadiť po novom SEPA inkaso

13.2.2014

Inkasá po novom môžete vybaviť aj bez banky, iba u inkasanta. Na druhej strane sa zrušila možnosť ich opakovania pri nedostatku peňazí.

BRATISLAVA 13. februára (WBN/PR) – Inkasá po novom môžete vybaviť aj bez banky, iba u inkasanta. Na druhej strane sa zrušila možnosť ich opakovania pri nedostatku peňazí.

Cez víkend mali banky na Slovensku pohotovosť, pretože prepínali svoje systémy na nové SEPA platby. Klienti mali v niektorých bankách aj obmedzený prístup k internetbankingu. V tomto týždni by už malo všetko fungovať hladko. Zmeny však nastanú v zadávaní inkasných platieb. Rady a návody ako sa vyhnúť problémom s novým inkasom vám prinášajú BANKY.sk.

Ak máte na účte staré inkasá a nemenili ste ich, nemajte obavu. Banka vám staré inkaso automaticky zmení na nový tvar a netreba kvôli tomu bežať na pobočku. Ale mali by ste si skontrolovať stav ochrany svojho účtu. Tam totiž môžu nastať rôzne situácie.

„Ak má klient účet v stave „otvorený“, nemusí si zakladať v banke žiadny súhlas s inkasom a inkasá sú automaticky realizované. V banke si musí zriadiť súhlas s inkasom len ak má svoj účet v stave „podmienečne chránený“ a nemá otvorený súhlas s inkasom voči danému inkasantovi. Ak má klient účet v stave „zatvorený“, všetky inkasá sú automaticky zamietané,“ vysvetľuje Katarína Kellenbergerová, riaditeľka platobného styku Slovenskej sporiteľne.

Podľa stupňa ochrany účtu si teda určíte aj postup ako inkaso vybavíte. Marína Masárová, hovorkyňa Tatra banky doplňuje, že banky na Slovensku prekonvertovali eurové účty klientov automaticky na úroveň ochrany 2 teda podmienečne chránené. To znamená, že účet je otvorený len pre tie inkasa, na ktoré dáte súhlas. Tento súhlas vybavíte buď osobne na pobočke alebo cez internetbanking.

„Ak je na účet na úrovni sprístupnenia 1 (bez obmedzenia), klient už nemusí v banke nič zadávať,“ dodáva Masárová.

Postup na zriadenie SEPA inkasa
1. Skontrolujete si stav ochrany svojho účtu v svojej banke Podľa jej stupňa sa rozhodnete na ďalšom postupe
2. Kontaktuje budúceho inkasanta (elektrárne, plynárne) a zistite si, čo na súhlas s inkasom potrebujete
3. Inkasanti vyžadujú občianský preukaz a číslo vášho účtu v novom tvare s IBANom
4. Choďte na jeho pobočku a podpíšte povolenie na inkaso
5. Skontrolujete si, či na povolení sedia všetky údaje
6. Dajte vedieť vašej banke, že ste si inkaso zriadili buď na pobočke alebo cez internetbanking

Komunikácia aj s inkasantom aj s bankou
Na druhej strane pri zadávaní nového inkasa sa návšteve inkasanta a niekedy aj pobočky banky nevyhnete.

Prvá veľká zmena je totiž tá, že ak chcete od februára zadať nové inkaso budete musieť dať mandát (povolenie) inkasovať platby za elektrinu alebo plyn priamo dodávateľovi a nie banke ako doteraz. To znamená, že budete musieť ísť osobne podpísať k inkasantovi (elektrárne, plynárne) to povolenie.

Lenže o povolení na inkaso budete musieť niekedy informovať aj vašu banku. V Sberbank to funguje tak, že v banke predložíte kópiu mandátu alebo len uvediete povinné údaje príjemcu platby ako identifikátor alebo CID (Creditor Identifier) a takisto jedinečnú referenciu teda UMR (Unique Mandate Reference). Tieto údaje by ste mali nájsť na povolení, ktoré vám dá inkasant.

V ČSOB sa súhlas s inkasom podľa hovorkyne Zuzany Eliášovej dá vybaviť na pobočke aj cez internetbanking.

Skontrolujete si údaje
Ľubomíra Chmelová, hovorkyňa Sberbank, vysvetľuje v našej poradni, že vy ako platiteľ SEPA inkasa si nemusí robiť starosti so zháňaním formulára mandátu alebo s jeho vytváraním. „Je úlohou dodávateľa služieb, aby spotrebiteľovi predložil na podpis mandát so všetkými potrebnými parametrami a údajmi,“ dodáva.

Jedine čo by ste si mali na mandáte skontrolovať, je to či obsahuje povinné údaje ako označenie vás ako platiteľa a údaje o príjemcovi inkasa. „Jednému príjemcovi inkasa totiž môžete udeliť súhlas na viacero inkás za rôzne druhy služieb, “ dodáva Chmelová.

Možnosť a nie nutnosť informovať
Elena Kohútiková, zástupkyňa generálneho riaditeľa VUB banky, tvrdí, že vy ako klient môžete, ale nemusíte dať banke vedieť o založení inkasa. Rozhodnúť by ste sa mali opäť na základe stavu ochrany vášho účtu.

„Pokiaľ klient banke nedá kópiu mandátu, ani si povolenie inkasa nenastaví v internetbankingu, potom sa ho banka pri prvom inkase opýta, či môže toto inkaso pustiť. Pokiaľ inkaso prejde, pri ďalších takýchto inkasách už sa banka klienta pýtať nebude,” dodáva Kohútiková.

Portál BANKY.sk vznikol v roku 1998. Denne prináša aktuálne správy z bankového diania doma i v zahraničí. Okrem správ pravidelne ponúka exkluzívne rozhovory s top manažérmi bánk na Slovensku. Uľahčuje čitateľom orientáciu v bankových produktoch a pomáha im pri správnom výbere. Súčasťou portálu je aj odborné poradenstvo na aktuálne témy, kde sa čitatelia môžu dozvedieť viac o riešení svojich praktických otázok z oblasti bankových služieb. Okrem iného tam nájdete aj aktuálne kurzové lístky a finančné kalkulačky.

Daniela Petlušová, autor článku
Daniela Petlušová

Autorka článku pracuje ako upisovateľ pre cestovné poistenie, poistenie majetku, zodpovednosti za škodu, stavebného a montážneho poistenia v slovenskej pobočke poisťovacej spoločnosti QBE Insurance (Europe) Limited.

Zobraziť články >