Bezpečnosť pri zaobchádzaní s platobnou kartou

Pred pár rokmi som si chcel kúpiť letenky do USA prostredníctvom známeho slovenského porovnávača leteniek. Dostal som sa do posledného kroku – zaplatenie, a tu som sa zasekol. Volal som na infolinku, kde mi oznámili, že platby im nefungujú. Ak chcem zaplatiť, mám im poslať odfotenú kreditnú kartu emailom a oni to za mňa zaplatia. Neveril som vlastným ušiam. Upozornil som pani na infolinke, že ma nabáda na hrubé porušenie bezpečnostných pravidiel. Ona sa ohradila, že prečo z toho robím vedu, veď dnes už asi 15 ľudí jej poslalo email s prefotenou kartou. Samozrejme, skončil som ten podivuhodný telefonát a kúpil som letenky priamo v leteckej spoločnosti. Verím, že išlo len o ojedinelé individuálne zlyhanie jednej pracovníčky, to však neznamená, že máme aj my, zákazníci, podobné skúsenosti zľahčovať.

Amerika

New York City, USA

Platobná karta nahrádza finančnú hotovosť, preto sa k nej správajme s rovnakou pozornosťou.

  • Po prevzatí karty ju viditeľne podpíšte na podpisovom prúžku. Ak si chcete vyhotoviť kópiu platobnej karty, nerobte to elektronicky, napr. pomocou mobilného telefónu s následným uložením v cloudovom úložisku.
  • Karta je neprenosná. Transakciu platobnou kartou je oprávnený vykonávať len držiteľ karty, ktorého meno a podpisový vzor sú na karte uvedené. To platí aj v prípade, že ide o kartu firemnú. Svoju kartu v žiadnom prípade nepožičiavajte ďalším osobám. Prichádzate tým o svoje reklamačné práva. Banky majú kontrolné mechanizmy nastavené tak, aby napr. klient vyberajúci hotovosť z bankomatu vo Varšave nemohol o 5 minúť platiť v kamennom obchode v Mexiku. Taká transakcia a hneď aj karta bude zablokovaná.
  • V žiadnom prípade nezverejňujte svoj PIN, neoznamujte ho ani rodinným príslušníkom, zamestnancom banky, príslušníkom polície alebo záchranných zložiek a pod. PIN si nikam nezapisujte a rozhodne ho neuchovávajte zároveň s kartou. Poznám chlapíka, čo si napísal svoj PIN priamo na bankomat, z ktorého obyčajne vyberá hotovosť.
  • Pri výbere z bankomatu alebo na platobnom termináli dbajte na to, aby PIN nemohol nikto odpozorovať. Odporúčam pri zadávaní PIN kódu zakryť si druhou rukou klávesnicu. Zásadne si pri bankomate nenechávajte od nikoho radiť alebo pomáhať a riaďte sa len pokynmi na obrazovke. Ak vám bankomat kartu nevráti, kartu ihneď telefonicky nechajte zablokovať.
  • Neposkytujte zbytočne tretím osobám údaje, slúžiace na identifikáciu klienta v banke – prístupové kódy a heslá pre komunikáciu s bankou, číslo karty, CVC2 / CVV2, čísla vášho bankového účtu a pod.
  • Pri platení kartou sledujte personál obchodu, personál by nemal s kartou odchádzať mimo Váš dohľad, máte právo na vykonanie transakcie pod svojou kontrolou. Skontrolujte si, či Vám personál vrátil Vašu vlastnú kartu.
  • Obchodník prijímajúci platobné karty nie je oprávnený určovať minimálnu alebo maximálnu výšku transakcie.
  • Ak by došlo k zadržaniu vašej platobnej karty u obchodníka (iba na pokyn autorizačného centra), vždy trvajte na tom, aby obchodník pred Vami zadržanú kartu znehodnotil jej pozdĺžnym prestrihnutím.
  • Pri platení na internete musí byť e-shop zabezpečený, internetová stránka musí mať adresu začínajúcu https:// …, nie len obyčajné http:// … . Väčšinou budete obchodníkom vyzvaný(á) na zadanie tzv. CVC2 (karty MasterCard) alebo CVV2 (karty VISA) kódu. Ide o posledné 3 číslice vytlačené v podpisovom prúžku na zadnej strane karty. Používanie a kontrola tohto kódu zvyšuje bezpečnosť používania vašej karty pri platbách na internete. V poslednom čase sa používa ešte aj dodatočná sms notifikácia, keď vám banka alebo pevádzkovateľ platobnej brány pošle Ďalší kód na vloženie.
  • Starostlivo čítajte a kontrolujte výpisy z účtu. V prípade akýchkoľvek nezrovnalostí okamžite kontaktujte banku a požiadajte o preverenie či reklamáciu transakcie.
  • Pri platení v zahraničí alebo na internete používajte radšej kreditnú kartu, ktorá Vás spravidla viac chráni ako debetná karta. Ak svoju službu nedostanete alebo kvalita tovaru a služieb nezopdovedá sľubovanému, môžete transakciu reklamovať a pýtať si peniaze späť..
Peter Šimko, autor článku
Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Zobraziť články >
Táto webová stránka potrebuje pre svoje riadne fungovanie určité súbory cookies. Tieto súbory cookies sú pre jej fungovanie technicky nevyhnutné. V prípade Vášho udelenia povolenia, súhlasíte s používaním súborov cookies (všetkých súborov cookies alebo len súborov cookies technicky nevyhnutných). Možnosti nastavenia súborov cookies, ktoré si môžete prispôsobiť, ako aj bližšie informácie o súboroch cookies, ktoré prevádzkovateľ tejto webovej stránky využíva, nájdete na Viac informácií o cookies a prispôsobení výberu.