Čo môže urobiť vodič, ktorý nechce riešiť škodové udalosti na aute?

Slovné spojenie „poistná udalosť“ je pre všetkých vodičov automaticky vnímané ako strašiak, s ktorým nikto nechce nič mať. Podobné vnímanie majú vlastne aj poisťovne, ktoré sú tiež spokojnejšie, keď nemusia riešiť žiadne udalosti.

Čo sa dá urobiť okrem selekcie dobrej poisťovne pre svoje poistenie, aby toto slovné spojenie nemalo až takú nepríjemnú príchuť?

Každý vodič by sa mal zamyslieť (a opakovane!) nad týmito troma vecami:

  1. UVEDOMIŤ SI, že
    1. šoférovanie je riziková aktivita a potrebujeme sa jej venovať naplno a zodpovedne
    2. NIE, nie som ja ten jeden výnimočný, ktorý zvláda riešiť aj iné aktivity za volantom (telefón, jedenie…)
    3. vždy musíme venovať plnú pozornosť len šoférovaniu a premávke
  1. VZDELÁVANIE VODIČOV v oblasti bezpečnosti za volantom
    1. fyzické tréningy
    2. aplikácie v tel, ktoré sa rôznym spôsobom snažia podporovať bezpečné jazdenie (rôzne formy „do not disturb“ režimu, hodnotenie jazdného štýlu, upozorňovanie na používanie tel. za volantom a pod.)
    3. online programy, informácie, štatistiky, odporúčania
  1. TECHNICKÝ STAV VOZIDLA
    1. pravidelná kontrola a starostlivosť motora a všetkých častí auta
    2. vždy dbať na pneumatiky
    3. poznať prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti svojho auta

UVEDOMIŤ SI, že aj mne sa môže stať nehoda, že nemám to v aute vždy pod kontrolou, (lebo nie som robot a vplýva na mňa aj únava, emócie, počasie…), že mi problém môže spôsobiť aj niekto iný… je paradoxne asi najťažšie pre každého vodiča. Najmä keď ešte nikdy nezažil dopravnú nehodu.

V dobe inteligentných áut a silných osobností je často badať práve znižovanie pozornosti vodiča za volantom, lebo sa spoliehame viac na reakciu samotného auta. To je cesta do pekla.

To je aj jedným z dôvodov, prečo sa na Slovensku medziročne zvýšil počet úmrtí na cestách. Lepšia by bola kombinácia inteligentných osobností a silných áut… no to je téma už na iný článok 😊

VZDELÁVANIE VODIČOV

Rôzne organizácie a centrá bezpečnej jazdy (polygóny) v celej Európe sa snažia rozširovať osvetu, vzdelávať vodičov a motivovať ich ako jazdiť bezpečnejšie pre seba aj ostatných vodičov na cestách.

Tréningy školy šmyku sú dnes už známe asi všetkým vodičom. Aj keď ich mnohí spájajú len s adrenalínovým vyžitím a zážitkom na jeden deň, tieto tréningy predstavujú veľmi efektívny spôsob ako si každý vodič môže zvýšiť vlastné šance v prípade nehody.

Dostať sa do simulovanej krízovej situácie, kde vodič zažije na vlastnej koži aj ten šok, zľaknutie a paralyzáciu (aj keď len chvíľkovú), tak až vtedy naozaj pochopí, že krízová situácia sa stane veľmi rýchlo a nestihne sa ani poriadne zamyslieť nad tým ako ju vyriešiť.

Konať musí okamžite a správne. Reakcia je skôr inštinktívna ako premyslená. Preto musí byť nacvičená a automatická. Cieľom tréningov školy šmyku je práve dostať do žíl vodičov tie správne reakcie a pomáhať tak reagovať rýchlo a správne.

Možno ešte užitočnejší tréning z hľadiska prevencie je tréning defenzívnej jazdy. Ten nás učí jazdiť tak, aby sme sa pokiaľ možno do dopravnej nehody ani nedostali. Či už z vlastnej viny alebo v dôsledku chyby niekoho iného.

Defenzívny vodič nejazdí prehnane pomaly a nudne, ako si ľudia často mylne predstavujú. Je to vodič, ktorý aktívne vníma premávku, vie čítať jazdné štýly iných vodičov, predvída možné riziká a je pripravený ich okamžite riešiť. Teda pre takéhoto vodiča je reakčná doba minimálna a zľaknutie ho nevykoľají.

Je takmer isté, že ak by každý jazdil podľa zásad defenzívnej jazdy, premávka by zďaleka nebola pomalšia ani zápchy by neboli väčšie. Naopak, vodiči by jazdili plynulejšie a hospodárnejšie.

Medzi hlavné odporúčania bezpečnej a defenzívnej jazdy patrí týchto 6 základných zásad:

Superdrive

Autorom článku je Superdrive.sk

Martin Šimko, autor článku
Martin Šimko

Autor je marketingový riaditeľ maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting, s. r. o. Pracuje ako projektový manažér internetových stránok o poistení a riešení online poistenia.

Zobraziť články >