Doba kešu

#všeobecné 22.12.2017

Keby sa niekto opýtal, v akej dobe žijeme, nedalo by sa na to jednoducho odpovedať. Ako keby sme fungovali súčasne v rôznych dimenziách.

Áno, mladí ľudia v mestách žijú prevažne v 21. storočí, používajú moderné technológie a internet je ich verný spoločník. Nakupujú tovary a služby online, televíziu nahradili sociálne siete a mobilné aplikácie, platia platobnými kartami, v podstate nemusia ani vystrčiť päty z domu. Pracujú doma pri počítači, pizzu im dovezú a príbuzných a priateľov kontrolujú cez skype alebo facebook.

Budúcnosť týchto moderných ľudí je plná očakávania ďalších poľahčujúcich okolností. Pri kúpe nehnuteľností budú využívať virtuálnu realitu. Zaujímate sa o kúpu domu na Sicílii? Realitný maklér vám nasadí na hlavu prístroj a jeho prostredníctvom sa môžete prechádzať po dome a po záhrade, aj keď ste v skutočnosti vzdialený tisíce kilometrov, povedzme v Košiciach. Môžete sa previezť v aute, hoci v skutočnosti sedíte v pohodlnom kresle v kancelárii. Robotizácia spoločnosti napreduje nezadržateľným tempom. V továrňach budú prepúšťať, väčšinu manuálnych prác nahradia roboty, toto sa už u nás deje vo finančnom sektore.

Napríklad celý proces uzatvárania poistenia, ale aj jeho správy a likvidácie zabezpečia stroje. Spotrebiteľ si sám vykliká povinné zmluvné poistenie auta, zaplatí kartou cez platobnú bránu, poistná zmluva sa prostredníctvom webservisu (komunikácia medzi servrom porovnávača a servrom poisťovne) okamžite dostane do informačného systému poisťovne. Žiadne papiere, žiadne podpisovanie, žiadne chyby. Kde sú tie časy, keď ručne vyplnený návrh na uzavretie poistnej zmluvy podpísaný riadnym perom na samoprepisovacom formulári pri osobnom stretnutí agenta s klientom cestoval poštou do poisťovne, tam ho tety z podateľne pridelili na príslušné oddelenie taxácie (oceňovania) poistných zmlúv, taxátorka  návrh skontrolovala očami a celú zmluvu opísala do počítača. Zároveň sa do celého procesu musela zaangažovať pracovníčka inkasa, ktorá skontrolovala, či prvé poistné bolo riadne zaplatené. Pritom poisťovací agent inkasoval poistné v hotovosti a vydal klientovi potvrdenku z inkasného bloku, potom musel ísť na poštu a prijaté peniaze poslať do poisťovne.

V našej malej rozprávkovej krajine však popri modernom svete stále pretrváva aj iný, paralelný vesmír, analógový svet, alebo ako jeden smutne slávny zabávač vraví, doba kešu. Vieme všetci, ako to (ne)funguje na úradoch, že tam panuje prezamestnanosť, čo je aj dôvodom brzdenia pokroku. Ide o začarovaný kruh. Rád by som sa s vami podelil o čerstvú skúsenosť so Slovenskou poštou.

Dlhé roky používame vo firme poštový priečinok, ako sa moderne vraví P. O. BOX. Je to kvôli tomu, aby sa nič nestrácalo, kolegyňa chodí na poštu každý deň so železnou pravidelnosťou. Stalo sa, že nám niekto vylámal zámok na péóboxe a žiadali sme o opravu. Po vyše 3 mesiacoch a 2 urgenciách nám konečne zámok opravili. Pri tej príležitosti som chcel nejako napraviť historicky vzniknutú situáciu, že za túto službu platíme len v hotovosti, bez toho, aby nás niekto upozornil alebo poslal nejakú faktúru. Žiadal som o možnosť platiť trvalým príkazom 4,50 € mesačne.

Podali mi formulár Žiadosti o špeciálne spôsoby podávania/dodávania zásielok. Začnem vypĺňať a pani vedúca ma zastaví: „Ja vám to aj tak nemôžem prijať, keď nemáte výpis z obchodného registra. Musím si predsa overiť, že môžete podpisovať za firmu.“.
Ja jej na to: „Veď to máte na internete v obchodnom registri.“
Pani vedúca: „Ja tu nemám prístup na internet, ale len do vlastného informačného systému.“
Dostanem nápad: „A keby som Vám ukázal v mojom telefóne obchodný register a príslušný zápis?“
Pani súhlasí: „Tak v takom prípade áno.“ Niečo sa jej aj tak nepozdáva a začne telefonovať nadriadenému a zisťovať. Nakoniec lakonicky oznámi: „Bolo mi povedané zhora, že musíte platiť v hotovosti. Žiadny iný spôsob neexistuje. Nedá sa platiť kartou, ani trvalým príkazom ani inkasom z účtu, ani jednorazovým bezhotovostným prevodom z účtu na účet. Platí sa len kešom.“ Nezdržal som sa: „A čo tých vašich šéfov práve rozmrazili?“ Pani vedúca sa trochu urazila a pokrčila ramenami. A ja som odišiel s tým, že kolegyňa po novom roku prinesie hotovosť a zaplatí na celý rok vopred. Škoda reči.

Peter Šimko, autor článku
Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Zobraziť články >