Nástrahy virtuálnej reality

Mnohí ľudia na Slovensku sú čoraz bohatší a doprajú si rôzne kratochvíle. Koncerty, divadlo, luxusné dovolenky, kúpeľné pobyty alebo športové adrenalínové zážitky. Dosť veľkým hitom sa v poslednom čase stali zariadenia pre virtuálnu realitu (VR). Stačí zájsť k verejnému poskytovateľovi alebo si za pár stovák kúpiť domov headset – špeciálne okuliare, pripojiť ho k hardvérovo výkonnému počítaču alebo k hernej konzole playstation. VR okuliare reagujú na pohyby hlavy a zároveň pomocou dvoch malých obrazoviek vytvárajú stereoskopický obraz. Okrem toho máte slúchadlá, ktoré sprostredkujú priestorový zvuk a zároveň odfiltrujú okolité ruchy. Snímače existujú aj na ruky, aby ich pohyb bol prenášaný na obrazovku. Ľavou rukou ovládate svoj virtuálny pohyb, pravou rukou ovládate zbraň, napr. strieľate zombíkov. A môžete si užívať svoje výlety do matrixu počítačových hier alebo cestovanie v odľahlých častiach sveta.

Mimochodom, virtuálna realita sa používa nielen v zábavnom priemysle. Vojenskí parašutisti pomocou VR používajú simuláciu zoskokov pri výcviku. Niektoré realitné kancelárie umožňujú poprechádzať sa po priestoroch ponúkaného domu alebo po záhrade. V projektovaní stavieb alebo strojov sú kvôli lepšej predstavivosti vytvorené modely projektovaných objektov. V zdravotníctve sa dajú pomocou VR prezerať priestorové modely orgánov ľudského tela.

Najväčšie využitie VR sa však javí u bežných ľudí za účelom zábavy. Súčasne s rozširovaním tohto nového druhu krátenia voľného času sa ukazujú aj nečakané problémy s bezpečnosťou.

V čom je problém?

Neurofyzici Kalifornskej univerzity robili výskum a zistili, že neuróny v mozgu mapujúce priestor reagujú na virtuálnu realitu odlišne ako na prostredie v reálnom svete. Vedci študovali hipokampus, oblasť mozgu, ktorá zabezpečuje krátkodobú pamäť. Ide o akúsi operačnú pamäť, ak berieme ľudský mozog ako počítač. Sú to dva mesiačiky, každý v jednej polovici lebky hneď za spánkovou kosťou a podieľajú sa aj na chorobách, ako je Alzheimerova choroba, mozgová porážka, depresia, schizofrénia, epilepsia a posttraumatická stresová porucha. Hipokampus tiež hrá dôležitú úlohu pri formovaní nových spomienok a vytváraní mentálnych máp priestoru. Napríklad, keď človek skúma miestnosť, hipokampálne neuróny sa stanú selektívne aktívnymi a poskytujú tak „kognitívnu mapu“ okolitého priestoru.

Nebudem vás unavovať podrobnosťami štúdie, spomeniem len závery. Vedci zistili, že hipokampus reaguje pod vplyvom virtuálnej reality úplne neprirodzene, pričom zapája do činnosti len necelú polovicu neurónov ako pod vplyvom normálnej reality, neurónová aktivita bola náhodnou funkciou polohy subjektu (potkana) vo virtuálnom svete. Subjekt bol dezorientovaný, kognitívna mapa úplne zmizla.

Aké sú zdravotné riziká pri používaní virtuálnej reality?

1. Úzkosť

Používanie virtuálnej reality dlhšie ako niekoľko minút môže vyvolať napätie alebo úzkosť. Napríklad zábery vojny v Sýrii vo virtuálnej realite môžu spôsobiť, že divák bude cítiť strach, stres a šok. Prekonanie tejto úzkosti môže chvíľu trvať, pretože divák zažíva všetko, akoby bol na scéne skutočnej vojny.

2. Nevoľnosť

Niektorí ľudia, ktorí používajú VR súpravy, sa sťažujú na závraty a nevoľnosť. Realistické simulované pohyby môžu ovplyvniť vnímanie času a priestoru človekom a môžu vyvolať únavu, nevoľnosť alebo vracanie.

Vedecké štúdie poukazujú na negatívne vedľajšie účinky VR u laboratórnych potkanov, vrátane „kybernetickej žalúdočnej nevoľnosti“ (cybersickness) a abnormálnych modelov aktivity v mozgu potkanov. Vedci tiež poznamenali, že 60 percent neurónov mozgu potkanov sa v podmienkach virtuálnej reality jednoducho vypne.

3. Očné napätie

Súprava VR môže spôsobiť vážne namáhanie očí používateľa. Vzniká tlak na oči, aby sa zamerali na pixely obrazovky, ktorá používa jediný refrakčný optický prvok. Headsety obyčajne neriešia problémy s optickými zariadeniami blízko očí a po niekoľkých minútach sa rýchlo stanú nepohodlnými.

Dizajnéri headsetov musia nájsť spôsob, ako udržať veľké zorné pole pre používateľov. Ľudia majú zvyčajne zorné pole 200 uhlových stupňov, čo zahŕňa 140 stupňov binokulárneho videnia pre hĺbkové vnímanie a 60 stupňov pre periférne videnie. Headsety sú dnes zostrojené na 35 stupňov zorného poľa, čo poskytuje užívateľovi len obmedzený zážitok. Zvýšenie na 60 stupňov alebo viac môže spôsobiť, že sa používatelia budú cítiť úplne ponorení do zobrazeného obsahu a VR sa stane silnejším zážitkom.

Headsety by tiež mali napodobňovať to, ako skutočne funguje ľudský zrak, aby poskytovali najpohodlnejší zážitok zo sledovania 2D aj 3D obsahu. Z fyziologického hľadiska výrobcovia VR okuliarov musia vyriešiť toto napätie a eliminovať namáhanie očí.

4. Radiácia

Používateľ VR je vystavený škodlivému elektromagnetickému žiareniu. Tieto zariadenia využívajú bezdrôtové pripojenia ako Bluetooth alebo WiFi na spojenie so smartfónom alebo počítačom; a sú vybavené inteligentnými snímačmi, ktoré vám umožňujú zážitky z VR.

Niektoré slúchadlá s virtuálnou realitou používajú smartfóny, ktoré vyžarujú elektromagnetické vlny. Početné štúdie už poukázali na to, ako môže žiarenie mobilných telefónov ovplyvniť reprodukčný systém človeka, narušiť spánok alebo spôsobiť výkyvy nálady. Teraz súpravy VR spolupracujú s mobilnými telefónmi a môžu sa bezdrôtovo pripojiť k WiFi, to znamená, že aj oni produkujú žiarenie a v skutočnosti by mohli predstavovať dlhodobé zdravotné riziká.

Podľa viacerých štúdií elektromagnetické žiarenie bolo vyhodnotené ako forma karcinogénu – látka schopná spôsobiť rakovinu v živom tkanive. To ho v podstate stavia na rovnakú úroveň s bežnejšie známym zdrojom karcinogénov, ako sú cigarety. V inej štúdii Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) uvádza mobilné telefóny ako „možno karcinogénne“. Štúdia tiež naznačuje, že zvýšená blízkosť zariadení zvyšuje úroveň ožiarenia. Tento konkrétny nález robí nosenie mobilov ešte znepokojivejším, keďže sú špeciálne navrhnuté tak, aby sa nosili neustále v blízkosti tela.

5. Úrazy

Nevoľnosť a následné vracanie pri lietaní na bojovej stíhačke, strata rovnováhy napr. pri skákaní po newyorských mrakodrapoch a zakopnutie o káble, rozbitý televízor, zranenia po pádoch, vybité zuby, zlomeniny, ba dokonca jeden mladý muž v Moskve bol nájdený vo svojom byte mŕtvy s VR okuliarmi na hlave potom, ako nešťastne spadol na hranu skleného stola, rozrezal si tepnu a vykrvácal.

6. Neurologické a psychické choroby

VR môže byť u niektorých citlivejších ľudí spúšťačom rôznych chorôb, napr. epilepsie. Niektorí psychiatri predpokladajú aj riziko depresie, posttraumatickej stresovej poruchy a dokonca schizofrénie. Pri virtuálnej realite ide predsa o únik od skutočnosti do virtuálneho sveta. Človek sa môže, ľudovo povedané, aj zblázniť.

Ako sa vyhnúť nežiadúcim následkom virtuálnej reality?

  • VR sa neodporúča pre deti do 13 rokov
  • Nepoužívajte VR dlho, často, ani pravidelne. Ak si to len niekedy skúsite na chvíľu ako dobrodružstvo, účinky dlhodobého používania nehrozia.
  • Podľa možností používajte VR u verejného poskytovateľa, kde je bezpečnejšie prostredie (sú na to vybavení) a bude na vás dozerať zriadenec.
  • Pri používaní VR sa odporúča robiť časté prestávky s cieľom vyhnúť sa nevoľnosti.
  • Môžete si upraviť nasadenie VR okuliarov , je možné nastaviť ohniskovú vzdialenosť alebo vzdialenosť očí.
  • Pripútajte sa, pokiaľ je to možné – nastavte si popruhy.
  • Ak máte VR doma, vo vašom okolí nesmú byť ostré predmety, žiadne prekážky, káble, kusy nábytku, malé deti ani domáce zvieratá (psy a mačky).
  • Osobitne doma nech na vás niekto dáva pozor.

Čo na VR hovoria poisťovne?

Poisťovne zatiaľ riziká spojené s požívaním virtuálnej reality vôbec neriešia. Možno v krátkom čase pribudnú v zdravotných a rizikových dotazníkoch životného poistenia a úrazového poistenia otázky typu: „Používate virtuálnu realitu?“ a podotázka „Ak áno, ako často a koľko hodín denne?“. A možno sa VR stane rovnako rizikovou aktivitou ako napr. jazda na rýchlostnom motocykli alebo skialpinizmus.

V dôsledku používania VR môžu vzniknúť aj majetkové škody, nehovoriac o zodpovednosti za škodu. Kto je zodpovedný za utrpený úraz alebo chorobu používateľa VR? Verejný poskytovateľ alebo výrobca VR súpravy? To sú otázky, ktoré si možno neskôr budeme klásť pri prípadnej zvýšenej frekvencii škôd.

Keď budete uvažovať o VR ako o vianočnom darčeku, možno vám tento článok pomôže pri rozhodovaní.

Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Kliknutím na akýkoľvek link/funkcionalitu kdekoľvek na tejto webovej stránke nám dávate Váš výslovný a automatický súhlas s používaním cookies na uloženie informácií vrátane prvého cookie, ktorý bol vytvorený pri otvorení tejto webovej stránky a rovnako vyslovujete súhlas s podmienkami použitia stránok poistenie.sk. Viac informácií...