Pripravme sa na cestu a buďme ostražití!

Prepraviť sa autom, na bicykli alebo po vlastných z bodu A do bodu B je spojené s nemalým rizikom, častokrát ide doslova o život. Nachádzate sa na návšteve informačného portálu o poistení, ale nasledujúce riadky sú práve o tom, aby ste poistku nemuseli využiť. Čo všetko je potrebné poznať, dodržiavať a ako sa správať, aby sme minimalizovali riziko poškodenia majetku, zranenia účastníkov premávky, či dokonca fatálnych následkov ako je invalidita a smrť?

Faktory bezpečnosti na cestách

Radoví občania a motoristi nemôžu ovplyvniť kvalitu našich ciest, sú naozaj zbabrané a rozbité, stavajú sa technológiami ako pred 50 rokmi a ich údržba je zanedbaná. Celá dopravná infraštruktúra je v zlom stave, na kvalitu a bezpečnosť sa málo prihliada, v tejto oblasti ďaleko zaostávame za ekonomicky vyspelými štátmi, ale napríklad aj oproti Maďarsku.

Početné nebezpečné železničné prejazdy bez závor (to už vo vyspelých štátoch neexistuje), neprehľadné križovatky bez svetiel alebo aj svetelné križovatky s často vypnutými svetlami, stromoradie bezprostredne okolo ciest. Na druhej strane máme minimálny počet mimoúrovňových križovatiek, kruhových objazdov a ďalších dopravných riešení, zvyšujúcich bezpečnosť. 

Havária na železničnom priecestí

Pre vyspelý svet sú príznačné viacúrovňové križovatky, všadeprítomné kruhové objazdy, vyhrievané diaľnice, mrazuvzdorné povrchy vozovky, fosforeskujúci asfalt a v blízkej budúcnosti aj tzv. zelené pruhy určené pre elektromobily, čo budú bezdrôtovo dobíjať batériu vozidla za jazdy elektromagnetickou indukciou pomocou dômyselného systému medených káblov pod vozovkou

Nemôžeme ovplyvniť ani úroveň práce polície. Vo vyspelých štátoch je normálne, že každý "rajón" má na starosti policajt, ktorý monitoruje dianie na cestách a v prípade potreby okamžite efektívne vykoná nápravu. U nás policajti námatkovo kontrolujú, ale zďaleka nie sú všade, pretože zrejme väčšina z nich sedí v úrade. Toto sa v posledných rokoch síce dosť zlepšilo, ale stále to nie je to, čo napríklad v Nemecku alebo vo Francúzsku. 

Čo však môžeme ovplyvniť? Ide najmä o tieto veci:

  • Príprava na cestu, technický stav vozidla a povinná výbava
  • Zodpovedné správanie a dodržiavanie predpisov
  • Zdravotný a psychický stav vodičov, cyklistov a chodcov

 

 

Príprava na cestu, technický stav vozidla a povinná výbava

S vyššou technickou úrovňou vozidla obyčajne rastie aj úroveň bezpečnosti. Pohon 4×4, protiblokovacie systémy ABS, ASR a iné sú už dnes čoraz viac frekventované, airbagy sú samozrejmosťou. Mnohí vodiči aj s lepšími autami však často bezpečnosť podceňujú. Na ktoré samozrejmé veci by sme mali dbať?

Technický stav vozidla a príprava na cestu

Pravidelné kontroly vozidla u odborníkov vám zaručia udržiavanie vozidla v dobrom technickom stave. Platná STK a včasné prezutie vhodných pneumatík – v lete letných a v zime zimných by mali byť prirodzenou vecou.

Čo všetko by ste mali urobiť pred cestou?

  • Skontrolujte svetlá, dolejte si sezónnu kvapalinu do nádržky ostrekovača, vyčistite si čelné a zadné sklo kvôli bezchybnému výhľadu;
  • Dbajte na to, aby ste mali v poriadku povinnú výbavu – lekárničku, rezervné koleso, zdvihák, kľúč na demontáž kolesa, výstražný trojuholník, ťažné lano, reflexnú vestu;
  • Odorúčame mať vždy v aute naviac – hasiaci prístroj, teplú deku, fľašu s pitnou vodou, metličku a škrabku na odstraňovanie snehu a ľadu, baterku;
  • Skontrolujte si všetky doklady: vodičský preukaz, občiansky preukaz, osvedčenie o evidencii vozidla – technický preukaz, potvrdenie o STK (pre vozidlo s vekom 4 a viac rokov), bielu kartu PZP, zelenú kartu PZP (ak cestujete do zahraničia), správu o dopravnej nehode, asistenčnú kartičku s telefónnym číslom na asistenčnú službu a číslom havarijného poistenia.
  • Ak cestujete trasou, ktorú dobre nepoznáte, preštudujte si, kadiaľ pôjdete a zistite si na internete aktuálnu dopravnú situáciu, zadajte si ešte pred cestou cieľ do GPS navigácie. Z bezpečnostných dôvodov nikdy neobsluhujte navigáciu počas šoférovania!

Zapnite si bezpečnostné pásy!

Pripútajte sa ešte skôr ako naštartujete auto! Dozrite na to, aby sa pripútali aj všetci spolucestujúci. Menšie deti majú mať detské sedačky. V prípade, že máte psa, nech si ľahne do batožinového priestoru alebo ho tiež nejako pripútajte. Všetky väčšie a ťažšie predmety, tašky, batožinu a podobne uložte do batožinového priestoru, nenechávajte ich neupevnené vo vnútornom priestore vozidla, kde sa prepravujú osoby. V prípade nehody alebo prudkého zabrzdenia to má významný vplyv na bezpečnosť.

 

 

Nedajte sa ovplyvniť mylnými názormi, ktoré sa šíria medzi ľuďmi, že bezpečnostné pásy v prípade havárie sú skôr na príťaž. Alebo dokonca výrok: "Mám známeho, ktorý si zachránil pri havárii život tým, že nebol pripútaný." Sú to nebezpečné hlúposti, odtrhnuté od reality. Crash testy a skúsenosti z dopravných nehôd jednoznačne dokazujú, že pripútaný cestujúci na sedadle s airbagom má pri čelnom náraze do pevnej prekážky v rýchlosti 50 km/hod.  takmer 100 %-nú šancu na vyviaznutie bez vážnejších zranení. 

 

 

Správanie na cestách a dodržiavanie predpisov

Zodpovedné správanie na cestách a dodržiavanie predpisov je dôležité pre vodiča motorového vozidla, cyklistu, ale aj chodcov. Z policajných informácií a z vlastnej skúsenosti viem, že sú najdôležitejšími tieto faktory:

Dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti

Až 68 % dopravných nehôd na Slovensku je zapríčinených prekročením povolenej rýchlosti. Rýchlosť je potrebné prispôsobiť stavu a povahe vozovky. V zime je rýchla jazda mimoriadne nebezpečná, a to najmä kvôli klzkému povrchu vozovky, rozbitým cestám s výtlkmi, horšej viditeľnosti – časté hmly, sneženie a horším svetelným podmienkam. Je dokázané, že pri čelnom náraze v rýchlosti nad 70 km za hodinu vám už nepomôže ani pripútanie sa a airbagy, pretože dochádza k trhaniu ľudského tkaniva, vznikajú okrem iného zranenia vnútorných orgánov. Môžete mať akokoľvek kvalitné auto, fyzikálne zákony neobabrete.

Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti

Isto ste zažili, že sa na vás zozadu iné auto lepí len niekoľko centimetrov od vášho nárazníka. Agresívna jazda "blatník na blatník" je mimoriadne nebezpečná a nepríjemná pre ostatných účastníkov cestnej premávky a stále u nás málo postihovaná. Niektorí bezohľadní vodiči sa lepia na vozidlo pred sebou na diaľnici a znervózňujú blikaním a arogantnými gestami, aby ste im uvoľnili jazdný pruh, hoci vy idete maximálnou povolenou rýchlosťou a oni rýchlosť porušujú. Udržiavajte takú vzdialenosť za autom pred sebou, aby ste v akejkoľvek krízovej situácii boli schopný(á) bezpečne zabrzdiť. 

 

 

Plynulá jazda a dodržiavanie dopravných predpisov

Prudké pridávanie alebo prudké brzdenie je neúsporné, nebezpečné a nepríjemné pre spolucestujúcich a ostatných členov cestnej premávky.

 

 

Často cestujem autom, pričom okrem uvedeného prekračovania povolenej rýchlosti a nedodržiavania bezpečnej vzdialenosti pozorujem niektoré chronické typy porušovania predpisov, a to najmä:

  • Vodič nezastaví na križovatke so značkou "Stop, daj prednosť v jazde!", za tento priestupok môže byť pokuta 40 € alebo dokonca zadržanie vodičského preukazu.
  • Vodiči na úzkej ceste nerešpektujú prekážku na svojej strane cesty, nezastavia a obchádzaním prekážky obmedzujú a ohrozujú protiidúce vozidlo.
  • Vodiči nezastavia chodcom pred priechodom pre chodcov, v tomto sa výrazne odlišujeme od ekonomicky vyspelých štátov, ale aj napríklad od Maďarska. Súvisí to s elementárnou kultúrou a slušnosťou.
  • Hoci je to zakázané, vodiči za jazdy telefonujú bez použitia hands free zariadenia, čím ohrozujú seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
  • Cyklisti často nerešpektujú žiadne pravidlá, bežne vidím cyklistu jazdiť v protismere alebo prechádzať po priechode pre chodcov. Zrejme cyklisti nevedia, že musia zosadnúť z bicykla a prechádzať cez priechod popri bicykli peši. Cyklisti musia mať večer a pri zníženej viditeľnosti osvetlenie, odrazové sklíčka na bicykli a čo najvýraznejšie reflexné prvky na oblečení.
  • Chodci majú ísť po okraji cesty bez chodníka po ľavej strane vozovky (v protismere), aby dobre videli na blížiace sa vozidlá, často však chodia v smere jazdy vozidiel. Je mimoriadne dôležité, aby malé deti išli v sprievode dospelých a aby všetci mali čo najvýraznejšie reflexné prvky, a to najmä večer alebo pri zníženej viditeľnosti v zimných mesiacoch. Chodca v tmavom oblečení po zotmení zbadá vodič v poslednej chvíli, reflexnú vestu však vidí na vzdialenosť 200 metrov.

Zdravotný a psychický stav vodiča

Na cestách ide naozaj o život, preto nikdy nesadajte za volant, na motorku alebo na bicykel, keď sa necítite v psychickej pohode alebo keď váš zdravotný stav môže obmedziť vašu schopnosť bezpečne a správne riešiť dopravné situácie. Nepreceňujte svoje sily, na cestu by ste mali ísť oddýchnutý(á) a dobre vyspatý(á), pretože únava je pre vodiča významný rizikový faktor. Keď cestujete   na dlhú vzdialenosť, urobte si každé 2 hodiny aspoň krátku prestávku. Asi netreba zdôrazňovať, že alkohol, nelegálne alebo legálne drogy (lieky) sú nielen predpismi zakázané, ale pre vodiča extrémne nebezpečné.

Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Kliknutím na akýkoľvek link/funkcionalitu kdekoľvek na tejto webovej stránke nám dávate Váš výslovný a automatický súhlas s používaním cookies na uloženie informácií vrátane prvého cookie, ktorý bol vytvorený pri otvorení tejto webovej stránky a rovnako vyslovujete súhlas s podmienkami použitia stránok poistenie.sk. Viac informácií...