Kríza naučila ľudí kupovať bývanie podľa odporúčania známych

29.4.2012

BRATISLAVA 29. apríla (WBN/PR) – Lokalita, imidž novostavby a odporúčanie známych – to sú tri hlavné faktory, podľa ktorých si Slováci aj Česi vyberajú v čase krízy kvalitné bývanie. „Zákazníci kvalitného bývania sa k bežnej inzercii väčšinou vôbec nedostanú. Česi aj Slováci reagujú najmä na odporúčania svojich známych a imidž kampane v miestach a médiách, ktoré patria k ich životnému štýlu. Vyplýva to aj z hodnotení klientov v projekte Parkville,“ uviedol Michal Padych zo spoločnosti Jones Lang LaSalle (JLL), ktorá je na Slovensku exkluzívnym predajcom rezidenčného komplexu Parkville na Kolibe.

Podľa predajcov spotrebiteľské správanie klientov na Slovensku aj v Česku zmenila kríza najmä v tom, že sú náročnejší na kvalitnú realizáciu projektu a jeho architektúru. „Citlivo vnímajú nielen byt zvnútra, ale aj vonkajšie priestory – záhrady a emócie, ktoré ponúkajú. Klienti majú výraznejšie požiadavky na servis a platobné podmienky. Záujemcovia o nové bývanie sú v súčasnosti oveľa sofistikovanejší a majú väčší prehľad o trhu. Transakcie trvajú dlhšie než pred krízou,“ doplnila Iva Nováková z Jones Lang LaSalle v Českej republike.

Záujem o kvalitné bývanie a dokončené stavby napriek výkyvom trhu v ostatných mesiacoch nepoklesol. Celkovo sa podľa JLL záujemcovia o kvalitné bývanie delia do troch skupín: „Prvá z nich hľadá nové bývanie pre rodinu vo veľkom priestore, ako je napríklad rezidenčný komplex Parkville na bratislavskej Kolibe. Druhou skupinou sú klienti kupujúci s cieľom investície, väčšinou do menších bytov, veľmi blízko centra mesta, pričom ide najmä o menšie dvoj- či trojizbové byty. Tretia skupina sú špecifickí klienti, ktorí túžia po prechodnom alebo víkendovom sídle v samom srdci mesta. Títo klienti sú úspešní obchodníci a vrcholoví manažéri, ktorých hlavné sídlo je väčšinou vila v meste alebo blízko mesta a hľadajú si prechodné miesto na život a zážitky v meste spojené s kultúrou, zábavou, ale aj romantikou,“ dodal Michal Padych. V Česku sa k tejto skupine pridávajú ešte klienti zo zahraničia, ktorí sa rozhodli uložiť peniaze do nehnuteľností a nechcú ich držať v bankách.

Záujemcovia o kvalitné bývanie používajú na kúpu vlastné zdroje, bežné hypotekárne financovanie, ale bežné sú aj služby privátneho bankovníctva. Trend potvrdzuje aj predaj apartmánov rezidenčného komplexu Parkville na bratislavskej Kolibe. „Klienti Parkville pri financovaní využívajú v zhruba polovici prípadov úvery na bývanie, v ostatných prípadoch majú na kúpu bytu k dispozícii hotovosť. Väčšina majiteľov apartmánov v Parkville sú Slováci,“ uviedla Petra Holubová zo spoločnosti Orco Property Group, ktorá vlastní a spravuje Parkville. Aktuálne je obsadenosť rezidenčného komplexu Parkville takmer 70 %.

Projekt Parkville je výnimočný nielen svojou architektúrou s veľkorysými exteriérovými priestormi, ale aj rezidenčným spôsobom bývania. Jeho prednosťou je zasadenie do prestížnej lokality Koliba a použitie exkluzívnych materiálov pri jeho výstavbe. Priestranné presvetlené apartmány majú praktické dispozičné riešenia a navyše aj nádherný výhľad na mesto. Cena jedného m2 v Parkville sa pohybuje približne okolo 3 000 € s DPH.

O spoločnosti Orco Property Group

Orco Property Group je významný investor, developer a správca nehnuteľností. Na realitnom a hotelovom trhu strednej Európy pôsobí od roku 1991. Do portfólia spoločnosti patrí GSG, MaMaison Hotels & Apartments, Orco nehnuteľnosti a maloobchodné projekty. Orco Property Group sa zameriava predovšetkým na najlepšie lokality v hlavných mestách stredoeurópskeho regiónu a patrí mu prestížne a bohaté portfólio nehnuteľností. V súčasnosti pôsobí v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rusku, Chorvátsku, Nemecku a na Slovensku. Na každom trhu spoločnosť v rámci svojich projektov poskytuje vysoké štandardy. Projekty sú medzinárodne uznávané pre ich vysokú kvalitu, jedinečný štýl a integráciu služieb a zaradenie do projektov samotných. Viac informácií na www.parkville.sk a www.orcogroup.com.