Obchodné reťazce vytláčajú slovenské výrobky z obchodov

18.4.2012

BRATISLAVA 18. apríla (WEBNOVINY) – Za nízky predaj slovenských potravín sú zodpovedné aj obchodné reťazce, nielen diskriminačná agrárna politika EÚ.

V reakcii na vyjadrenia zástupcov Zväzu obchodu a cestovného ruchu to v stredu uviedol predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Milan Semančík. Dodal, že domáci tovar bol vytláčaný z ponuky obchodu už pred vstupom Slovenska do EÚ, keď sa u nás ešte neuplatňovala Spoločná poľnohospodárska politika únie.

Na agresívne prístupy obchodných reťazcov tak podľa neho doplatili najmä malí a strední výrobcovia potravín, ktorí nedokázali plniť ich požiadavky. „Samozrejme, nižšie podpory poľnohospodárov v nových členských krajinách EÚ, vrátane Slovenska, predstavujú vážny problém, ktorý si vyžaduje riešenie,“ doplnil Semančík.

Obchody tlačia na ceny

Veľké obchodné reťazce však podľa neho už pred vstupom Slovenska do EÚ požadovali dodávky značných množstiev tovaru, uplatňovali si rôzne skryté poplatky a ďalšie neúmerné podmienky, ktoré boli neakceptovateľné pre väčšinu domácich dodávateľov.

Mimoriadne veľký bol tiež tlak obchodov na nízke ceny dodávaných potravín, ktorý pretrváva aj v súčasnosti. „Členská základňa nás upozorňuje, že po zrušení zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch obchod ešte vystupňoval tlak na svojich dodávateľov,“ informoval predseda SPPK.

Predstavitelia obchodných reťazcov podľa neho síce verejne deklarujú, že majú záujem zvyšovať predaj slovenských potravín, ale v praxi zatiaľ preto veľa nerobia. „Viaceré reťazce napríklad nechcú príliš meniť centrálny systém nákupu potravín, ba niektoré ho dokonca ani nemajú na Slovensku a potenciálni dodávatelia musia za nimi cestovať do zahraničia,“ doplnil Semančík.

Slovenskí výrobcovia nedokážu konkurovať

Zástupcovia obchodných reťazcov v utorok na konferencii Slovak retail summit 2012 uviedli, že slovenskí výrobcovia potravín síce vyrábajú kvalitné produkty, ale častokrát nevedia konkurovať zahraničným producentom.

Jedným z dôvodov je podľa prvého viceprezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu Františka Ťapuša diskriminácia slovenských farmárov v porovnaní s poľnohospodármi zo starých členských štátov EÚ pri rozdeľovaní agrodotácií, čo znižuje náklady na výrobu potravín v týchto štátoch a v konečnom dôsledku aj ceny výrobkov.

Podľa člena predstavenstva spoločnosti Tesco Stores Michala Dytterta nie sú slovenskí prvovýrobcovia dostatočne aktívni a častokrát nie sú schopní dodať dostatočne veľké objemy základných produktov ako mliečne výrobky, ovocie, zelenina, mäso.

Táto webová stránka potrebuje pre svoje riadne fungovanie určité súbory cookies. Tieto súbory cookies sú pre jej fungovanie technicky nevyhnutné. V prípade Vášho udelenia povolenia, súhlasíte s používaním súborov cookies (všetkých súborov cookies alebo len súborov cookies technicky nevyhnutných). Možnosti nastavenia súborov cookies, ktoré si môžete prispôsobiť, ako aj bližšie informácie o súboroch cookies, ktoré prevádzkovateľ tejto webovej stránky využíva, nájdete na Viac informácií o cookies a prispôsobení výberu.