Žalobu Slovakpassu v mýtnom tendri zamietol aj najvyšší súd

25.5.2012

BRATISLAVA 25. mája (WEBNOVINY) – Najvyšší súd SR (NS SR) v piatok potvrdil rozhodnutie Krajského súdu v Bratislave, ktorý zamietol žalobu medzinárodného konzorcia Slovakpass v prípade sporného mýtneho tendra.

Súd tak potvrdil zákonnosť rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) z 2. septembra a 29. septembra 2008, ktorý konzorcium vedené talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade per l´Italia, S.p.A. z mýtneho tendra vylúčil.

„Nezákonnosť rozhodnutia žalovaného z uvedeného dôvodu, ktorý namietali žalobcovia v podanom odvolaní, nebola súdom zistená. Napadnuté rozhodnutie žalovaného obsahovalo všetky požadované náležitosti, bolo bez formálnych a logických nedostatkov náležite odôvodnené a vychádzalo z dostatočne zisteného skutkového stavu veci,“ konštatuje v rozhodnutí Najvyšší súd SR.

Vysvetlenie bolo nedostatočné

Slovakpass podľa súdu neposkytol ÚVO konkrétne argumenty, vysvetlenie ponuky v spornej otázke bolo všeobecné a nepresvedčivé a nebolo v súlade s požiadavkou úradu podľa zákona o verejnom obstarávaní.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začala mýtny tender v septembri 2007. Slovakpass spolu s ostatnými uchádzačmi predložili ponuky do tejto verejnej súťaže. NDS ich následne požiadala o vysvetlenie k technickým otázkam ich ponúk a o vysvetlenie neobvykle nízkej ceny, ktorú uchádzači uviedli. Napriek tomu, že obe združenia odpovedali na tieto otázky, NDS ich z verejného obstarávania vylúčila.

Slovakpass s námietkami proti vylúčeniu z mýtneho tendra neuspel na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) ani so žalobami na Krajskom súde v Bratislave proti rozhodnutiam úradu.

Spory sa tak dostali až na Najvyšší súd SR, ktorý sa pred rozhodnutím obrátil na Súdny dvor EÚ. „Odvolací súd aplikujúc výklad úniového práva na základe rozsudku Súdneho dvora Európskej únie Štvrtej komory zo dňa 29. marca 2012 konštatoval, že verejný obstarávateľ v podstate môže žiadať písomne od uchádzačov, aby objasnili svoju ponuku, avšak bez toho, aby požadoval alebo prijal akúkoľvek zmenu ponuky,“ uvádza sa v rozhodnutí NS SR.

Vysvetlenie Slovakpassu smerovalo podľa Najvyššieho súdu SR len k všeobecným údajom a tvrdeniam, ktorými chceli predovšetkým preukázať reálnosť výšky hodnoty efektívnosti výberu mýta bez zohľadnenia a odrazu k výške ponúkanej ceny.

„Žalobcovia svoju ponuku neobvykle nízkej ceny nevysvetlili v súlade s požiadavkami verejného obstarávateľa, ktoré boli obsiahnuté v súťažných podkladoch, pričom výška hodnoty efektívnosti výberu mýta bola parametrom, ktorý priamo ovplyvňoval cenu ponúkanej služby a s tým spojené aj náklady na zabezpečenie a dosiahnutie deklarovanej efektívnosti výberu mýta,“ dodáva v rozhodnutí súd.

Niektorí nesplnili podmienky

NDS v mýtnom tendri s jednou prijatou ponukou určila za víťaza konzorcium zložené z firiem SanToll, s.r.o. a Ibertax, a.s. Za vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému úspešný uchádzač navrhol najvyššiu zo štyroch ponúk, a to 852,1 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. NDS a spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia vybraného konzorcia, uzatvorili 13. januára 2009 zmluvu o výstavbe a prevádzkovaní mýtneho systému na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov.

Ostatné tri lacnejšie ponuky diaľničná spoločnosť vyradila pre nesplnenie podmienok účasti. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo medzinárodné konzorcium Slovakpass, vedené talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade per l´Italia, S.p.A., a to 630,9 mil. eur vrátane dane.

Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk na čele s bratislavským Elektrovodom Holding, a.s. navrhlo za mýtny systém 651,3 mil. eur a konzorcium vedené rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom 749,35 mil. eur vrátane dane. Predpokladaná cena za dodanie mýtnej služby predstavovala 663,9 mil. eur bez dane.