Železničné Cargo je tunel, podľa SaS ho treba predať

7.1.2014

BRATISLAVA 7. januára (WEBNOVINY) – Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) považuje vznik dcérskych firiem Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo), do ktorých majú neskôr vstúpiť vybraní súkromní spoločníci, za tunelársku schému, resp. skrytú privatizáciu.

Ako lepšie riešenie preto navrhuje transparentný predaj celej zadlženej spoločnosti. Podpredseda strany Ľubomír Galko tvrdí, že premiér Robert Fico, ktorého prvá vláda zastavila privatizáciu Carga v roku 2006, ide predávať hlavný biznis štátneho vlakového nákladného dopravcu, pričom v spoločnosti zostane päťtisíc ľudí.

„Zároveň uteká pred zodpovednosťou, snaží sa odísť z postu predsedu vlády. Riešením strany Sloboda a Solidarita je poctivý a transparentný predaj celého Carga, nie tunelárske schémy. Tento poctivý a transparentný predaj celého Carga je povinný zrealizovať ten, kto túto situáciu zapríčinil a kto má za ňu priamu zodpovednosť. A to je predseda vlády SR Robert Fico,“ povedal Galko na utorňajšej tlačovej besede. V mene SaS zároveň vyzval Fica, aby prijal politickú zodpovednosť, vyriešil osobne problém Carga a vzdal sa kandidatúry na prezidenta SR.

Nejde o privatizáciu, tvrdí ministerstvo

Ministerstvo dopravy znovu zdôraznilo, že nejde o privatizáciu Carga. „Štát nestratí kontrolu nad tým, čo je hlavnou úlohou ZSSK Cargo, teda prepravou tovarov po železnici. Nebudú ani ohrozené pracovné miesta, čo by privatizácia, ktorú navrhujú opoziční politici, zaručiť nemohla,“ zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa.

„Odčlenením vedľajších činností chceme zefektívniť fungovanie firmy, znížiť jej zadlženosť a zvýšiť jej konkurencieschopnosť. Nákladná železničná preprava pritom zostane v rukách štátu, ktorý aj naďalej bude mať možnosť rozhodovať o budúcnosti tejto strategickej spoločnosti,“ uviedol. Pravicoví politici by podľa ministerstva radi všetko predali a zbavili sa zodpovednosti. „Našou filozofiou je však Cargo rozvíjať a nie sa ho zbaviť,“ dodal Kóňa.

Dcérska firma Cargo Wagon, a.s., v ktorej 66 % získa súkromný partner a 34 % zostane materskej spoločnosti, bude manažovať nákladné vozne. Cargo očakáva, že za prechod 12 400 nákladných vozňov investor zaplatí okolo 200 mil. eur.

Kontajnerová preprava

„Cargo však v budúcnosti má fungovať ako klasický železničný dopravný prepravca a preto vagóny potrebuje. V rámci tejto schémy sa uvažuje, že Cargo si bude spätne od Carga Wagon prenajímať 8 200 vagónov za zhruba 30 mil. eur ročne, a to v priebehu najbližších ôsmich rokov,“ uviedol tímlíder SaS pre energetiku Karol Galek. Budúci spoločník by mal za 66 % vo firme zaplatiť 40 mil. eur, pričom jej základné imanie bude 60 mil. eur. Z Carga má do tejto firmy prejsť okolo tridsať zamestnancov.

Ďalšia dcérska firma, ZSSK Cargo Intermodal, a.s. bude prevádzkovať intermodálnu, čiže kontajnerovú prepravu s takmer 430 vozňami. Cargo i súkromný partner v nej budú mať po 50 % a jej základné imanie by malo byť 30 mil. eur. Investor by mal tak za podiel zaplatiť najmenej 17,5 mil. eur. Z Carga by malo do firmy prejsť tridsať zamestnancov. Možnosti vzniku tretej dcérskej firmy, ktorá by mala zabezpečovať opravy a údržbu, sa analyzujú.

Sprístupnenie citlivých informácií

Galek informoval, že v utorok mali byť sprístupnené citlivé údaje o Cargu záujemcom, ktorí postúpili do 2. kola výberového konania o vstup do oboch dcérskych firiem. V prvom kole prejavilo záujem pätnásť potenciálnych uchádzačov, ktorí si zakúpili informačné memorandum. „Od dnešného dňa až do 21. marca bude prebiehať študovanie podkladov záujemcami, aby následne dali záväzné cenové ponuky,“ dodal v utorok na brífingu Galek.

Rezort dopravy tvrdí, že proces výberu partnerov do dcérskych firiem je plne v kompetencii ZSSK Cargo a ministerstvo do neho nijakým spôsobom nevstupuje. „Jedným z hlavných prínosov reštrukturalizácie bude fakt, že ZSSK Cargo sa bude môcť plne sústrediť na svoj hlavný biznis, ktorým je preprava tovarov po železnici. A zároveň získa kvalifikovaného partnera na pridružené činnosti, akými sú napríklad manažment vozňov,“ uzavrel Kóňa.

Podľa tímlídra SaS pre dopravu Miroslava Ivana štát mohol predať Cargo v roku 2006 za 13,8 mld. korún, čo bolo podľa vtedajšieho kurzu okolo 520 mil. eur. Prvá Ficova vláda v roku 2009 schválila pôžičku Cargu 166 mil. eur, z ktorej spoločnosť doteraz zaplatila 36 mil. eur vďaka rozpredaju majetku.