Obmedzenia finančných služieb na cestách

Čoraz viac ľudí cestuje do sveta individuálne, čo súvisí s lepšou dostupnosťou cestovných služieb, využívaním technológií a pohodlným platením. Rád by som sa dotkol niektorých úskalí, zistených na základe vlastných skúseností. Na podobnú tému, ale z iného uhla, som už písal tu.

Nie je karta ako karta

Stalo sa mi už niekoľkokrát, že moja kreditná karta nebola akceptovaná napr. pri online platbe za letenky v Indii alebo u krajčíra v Thajsku, kde som si dal šiť obleky. Zakaždým mi to nevedeli vysvetliť ani v mojej banke (Tatra banka), kým som nenatrafil na bankového manažéra, čo sa v tom lepšie vyzná a povedal mi, že spoločnosť VISA nie je všade v Ázii uznávaná. A naozaj, keď som vzápätí použil kartu inej banky Mastercard, platba normálne prebehla. Problém je v tom, že niektoré banky majú len jeden typ kariet (v mojom prípade Tatra banka má len VISA karty). Ďalším vysvetlením môže byť, že konkrétna banka má čudné bezpečnostné obmedzenia, pričom letenky v Indii som platil na portáli obrovskej leteckej spoločnosti. Z toho vyplýva poučenie, že je vhodné mať rôzne typy kariet a nebyť zosobášený len s jednou bankou.

Hotovosť

V niektorých krajinách je výhodnejšie platiť v hotovosti ako kartou. Napr. v Thajsku si obchodníci väčšinou účtujú pri platení kartou poplatok 3 až 7 % z ceny (obchody, reštaurácie, atď.). Máme obrovskú výhodu domácej meny, pretože len euro okrem amerického dolára uznávajú úplne všade. Je dobré si so sebou vziať hotovosť a kupovať miestnu menu po dôkladnom prieskume podmienok. Napr. v Indii za oficiálne zmenárenské služby platíte vysokú daň. Vtedy je vhodné poprosiť taxikára, aby vás odviezol k poctivému vekslákovi. Naopak, vo Vietname je najvýhodnejšie meniť peniaze v bankách. V Indonézii je dobré pravidlo meniť peniaze v klimatizovaných zmenárňach, nie u hocikoho na ulici, aby vás neoklamali.

Vincent van Gogh - Peniaze na cestách
Vincent van Gogh – Peniaze na cestách

Výber z bankomatu

Keď niekam cestujete, dopredu si zistite podmienky výberu z bankomatu. Vyhýbajte sa „súkromným“, resp. „nezávislým“ bankomatom (Private/Independent ATMs), kde sú nekresťanské poplatky, niekedy aj 28 %. Hľadajte bankomaty s označením miestnej banky, kde sú normálne poplatky. Aj tie si však zistite vopred. Najvýhodnejšie je mať na kartovom účte miestnu menu, napr. v Revolut banke. Niektoré miestne banky si účtujú za výber poplatok v percentách, niektoré paušálnu sumu. Napr. v Thajsku je za výber z bankomatu poplatok 220 THB (asi 6 €), ktorý zaplatíte rovnako pri výbere 10 000 THB ako keď vyberáte 25 000 THB. Preto si radšej vyberte naraz vyššiu sumu a ušetríte.

Obmedzené služby bánk a poisťovní

Predstavte si , že utrpíte úraz alebo ochoriete v niektorej mimoeurópskej krajine. Máte dojednané cestovné poistenie a potrebujete zavolať asistenčnú službu svojej poisťovne, aby vám pomohla v núdzi. Na telefonovanie  používate miestnu predplatenú sim kartu. Normálne telefonovanie domov na Slovensko je veľmi drahé, nehovoriac o tom, že v niektorých oblastiach neexistuje telefónny signál, ale internetové pripojenie je husto pokryté. Odrazu zistíte, že neexistuje spôsob ako sa spojiť s poisťovňou.

Takto sme riešili horolezca, čo dostal výškovú chorobu v Nepále, písal mi cez Whatsapp, že nemá telefónne spojenie, tak som to za neho nahlásil asistenčnej službe a oni sa spojili s nemocnicou v hlavnom meste, kam ho dopravil vrtuľník. Toto však nie je systémový postup.

Pýtal som sa na to v jednej renomovanej poisťovni s kvalitnou asistenčnou službou a bolo mi povedané, že klient nemôže volať prostredníctvom služby Whatsapp, Messenger alebo podobnej. Vraj by museli obsluhovať viac systémov a riešiť overovanie klienta kvôli GDPR.

Ukradnutá platobná karta

Rovnaký problém budete riešiť s bankou v prípade odcudzenej platobnej karty, ktorú je potrebné zablokovať. Do banky na príslušnú infolinku sa nedá zavolať normálnym spôsobom, cez internetové volanie si vás nevedia overiť. Zostáva prípadne možnosť zablokovať kartu v mobilnej aplikácii. Preto odporúčam, aby ste mali v telefóne apku vašej banky.

Peter Šimko, autor článku
Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Zobraziť články >